מהיום: סנקציות נרחבות על הנפט הרוסי

סנקציות נרחבות שהוטלו על ידי ארה״ב, האיחוד האירופי ואנגליה על רכישת נפט רוסי גולמי מגבילות את מחיר החבית ל-60 דולר ואוסרות כל מגע עם מטענים רוסיים, כולל ביטוח מטענים מרוסיה


12:41 ,05.12.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

החבל מתהדק סביב יצוא הנפט הרוסי, וזאת לאחר כניסתן לתוקף של סנקציות על רכישת נפט גולמי רוסי שמובל בים באמצעות מכליות. חברי האיחוד האירופי הסכימו על תקרת מחיר של 60 דולר לחבית על הנפט הרוסי שמובל בים - רעיון שפותח לראשונה על ידי קבוצת שבע המדינות (G7). תקרת המחיר היא חלק מסנקציות רחבות יותר שנכנסות היום, 5 בדצמבר, לתוקף.

 

מערכת חדשה של תקנות מורחבות האוסרות על חלק גדול מצי העולם המערבי בתוספת שירותי שילוח נלווים לגעת במטענים רוסיים נכנסו לתוקף היום, 5 בדצמבר, בתיאום המשרד ליישום סנקציות פיננסיות של בריטניה (OFSI), המשרד לבקרת נכסים זרים (OFAC) ) בארה״ב, ובאיחוד האירופי (האיחוד האירופי). הסנקציות עשויות לבשר על שינוי דרמטי נוסף בסחר במכליות.

 

בן קייהיל, עמית בכיר במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון הבירה, הזהיר כי תקרת מחיר הנפט תגרום ככל הנראה לניסיונות הטעייה ותיצור אתגרים חדשים. ״שחקני שוק מצליחים להתחמק מהסנקציות על נפט איראני וונצואלה באמצעות העברות מספינה לספינה, סחר לא חוקי במכליות וערבוב של דלק גולמי. בתי זיקוק וקונים אחרים כנראה ימצאו דרכים לעקוף את הדרישות המוצעות למסחר בנפט רוסי. הם עשויים לבקש מכתבי אשראי ממספר בנקים או להשתמש במספר חברות בנות כדי לתעד עסקאות במחיר המאושר, תוך תשלום גבוה יותר במציאות. שוק הנפט מלא באנשים חכמים, עם תמריצים חזקים לכופף או לשבור כללים״, אמר קייהיל.

 

אלכסנדר פושיבאי, סגן ראש משרד התחבורה הרוסי, אמר בפורום עסקי האנרגיה הרוסי-סיני, שנערך באמצעות קישור וידאו בין מוסקבה לבייג׳ין בשבוע שעבר, כי סין החלה לסרב להכיר במסמכי ביטוח של בעלי אוניות שהונפקו ברוסיה, כולל על ידי החברה הרוסית לביטוח משנה. ״בעלי אניות רוסים עומדים בפני סירובים מצד הרשויות והחברות הסיניות בנוגע להכרה במסמכי ביטוח לאוניות ומטענים שהונפקו על ידי חברות הביטוח הנ״ל״, אמר בוועידה ביום שלישי כפי שדיווחה RIA Novosti, סוכנות הידיעות המקומית.

 

כמו כן, טורקיה החלה לבדוק את הכיסוי הביטוחי של כלי שיט העוברים דרך הבוספורוס והדרדנלים. טורקיה דורשת כעת מכתב מחברות הביטוח המאשר את מתן ביטוח P&I לכלי השיט. ״נדרש מכתב מחברות ביטוח P&I לאניות הנושאות נפט גולמי שיעברו במיצרי טורקיה בטעינה לאחר 01/12/2022, המציין את פרטי כלי השיט, המטען והמסע, וכי ביטוח P&I יהיה תקף והושלם עבור כלי השיט, המסע והמטען הזה״, נכתב בהוראה הטורקית.

 

על פי S&P Global Commodity Insights, יצוא הנפט הגולמי בים מרוסיה לאסיה גדל בכ-31% בהשוואה לשנה שעברה ועמד על 1.6 מיליון חביות בממוצע ליום בעשרת החודשים הראשונים של 2022. בעוד שרכישת הנפט הגולמי של סין מרוסיה זינקה ב-36% לעומת שנה שעברה ועמדה על ממוצע של 780,000 חביות ליום במהלך ינואר - אוקטובר, רכישת הנפט הגולמי של הודו מרוסיה זינקה ל-450,000 חביות ליום באותה תקופה, לעומת 90,000 חביות ליום בתקופה המקבילה שנה קודם לכן.