ענקית שילוח המכולות הדנית A.P. Moller-Maersk חשפה עם פרסום הדוחות הכספיים שלה לרבעון השלישי של השנה ירידה נוספת הן ברווח והן בהכנסות - ירידה אשר הביאה להחלטה לקצץ 10,000 משרות כמענה לאתגרים המתמשכים של ירידה בתעריפי הובלה וביקוש חלש בתעשיית שילוח המכולות.
למרות האתגרים הללו, מארסק אישרה את תחזית הרווח לשנה כולה להכנסות ורווח תפעולי של 9.5-11 מיליארד דולר ו-EBIT בסיס של 3.5-5 מיליארד דולר. עם זאת, כעת היא צופה ששני הנתונים שיתקבלו יהיו לקראת הקצה התחתון של הטווח החזוי.
הכנסות החברה ברבעון השלישי של 2023 היו 12.1 מיליארד דולר בהשוואה ל-22.8 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2022 עם מרווח EBIT של 4.4% שהושפע מתעריפי הובלה נמוכים יותר והיקפים נמוכים יותר.
״התעשייה שלנו עומדת בפני נורמלי חדש עם ביקוש מאופק, מחירים חוזרים לרמות ההיסטוריות ויש לחץ אינפלציוני על בסיס העלויות שלנו״, אמר וינסנט קלרק, מנכ״ל מארסק. ״מאז הקיץ, ראינו קיבולת יתר ברוב האזורים שגרמה לירידות מחירים וללא עלייה ניכרת בגריטת אניות או העמדת אניות על עוגן. בהתחשב בזמנים המאתגרים שלפנינו, האצנו מספר צעדי עלויות ומזומנים כדי לשמור על הביצועים הפיננסיים שלנו״,
מארסק ציינה כי ההיחלשות בענף הספנות היתה צפויה לאחר רווחי שיא בשנתיים האחרונות, כאשר השוק נכנס לשלב נורמליזציה. אף על פי כן, כשההכנסות חוזרות לרמות שלפני המגפה הן ״נאכלות״ על ידי עלויות גבוהות יותר, בעיקר עקב עליית מחירי הדלק.
מהדוחות הכספיים עולה כי הנפחים בחטיבת ההובלה הימית גדלו ב-9% לעומת הרבעון הקודם, עם הפחתה של 11% בעלויות דלק קבועות בהשוואה לרבעון השלישי של 2022. עם זאת, ה-EBIT היה שלילי ועמד על 27 מיליון דולר, ירידה מנתון של 8.7 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2022, זאת עקב לחץ משמעותי על תעריפי ההובלה בנתיבי הסחר השונים. חטיבת לוגיסטיקה ושירותים הניבה הכנסות של 3.5 מיליארד דולר, ירידה מ-4.2 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2022, שהושפעו מירידת המחירים.
חטיבת הטרמינלים דיווחה על הכנסות של 1 מיליארד דולר, ירידה מ-1.1 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2022, המיוחסת לירידה בביקוש לאחסון וירידה של 4.1% בנפחים.
נציין כי הרוחות הנגדיות בשוק התגברו באופן משמעותי על ידי זרם של ספינות חדשות שנכנסו לשוק, מה שפגע עוד יותר במאזן ההיצע והביקוש והביא לסטגנציה ברמות ההובלה שבסופו של דבר פגעו ברווחים.
כדי לרכך את ההשפעה, מארסק כבר החלה לעבוד על צמצום כוח העבודה שלה מ-110,000 עובדים בתחילת 2023 לכ-103,500 כיום. עם זאת, ככל שתחזית הרווח בחטיבת ההובלה הימית של החברה החמירה, מארסק החלה להגביר את הצעדים הללו והציגה שלשום תוכניות לצמצום נוסף של כוח העבודה ב-3,500 משרות - כלומר בסך הכל 10,000 משרות. מהחברה נמסר כי עד 2,500 משרות יקוצצו בחודשים הקרובים בעוד שאר המשרות יקוצצו במהלך 2024.
קיצוץ זה יקטין את כוח העבודה העולמי של קבוצת מארסק לפחות מ-100,000 משרות. לפיכך, סך העלות הצפוי לארגון מחדש צפוי כעת ל-350 מיליון דולר, לעומת 150 מיליון דולר שהוכרז בפברואר. מהלך זה צפוי לחסוך לחברה כ-600 מיליון דולר כבר בשנת 2024.