שני חברות הספנות הגדולות בעולם – MSC ומארסק – הודיעו אתמול על סיום הדדי של ברית הספנות 2M, וזאת החל מינואר 2025. נזכיר כי ברית 2M הינה הסכם לשיתוף קיבולת מכולה על אניות שתי החברות. ההסכם נחתם בשנת 2015 מתוך כוונה להבטיח ללקוחות פעילות תחרותית ויעילה מבחינת עלויות בסחר בין אסיה ואירופה, הטרנס-אטלנטי והטרנס-פסיפי. ההסכם נחתם לתקופה של 10 שנים לפחות עם יכולת לצאת מההסכם בהתראה של שנתיים.
בהצהרה משותפת אמרו וינסנט קלארק, המנכ״ל הנכנס של קבוצת א.פ מולר מארסק, וסורן טופט, מנכ״ל חברת MSC, כי ״חברות MSC ומארסק מכירות בכך שהרבה השתנה מאז חתמו שתי החברות על הסכם ל-10 שנים בשנת 2015. הפסקת ברית 2M סוללת את הדרך לשתי החברות להמשיך ולממש את האסטרטגיות האינדיבידואליות שלהן״.
״אנחנו מעריכים מאוד את השותפות ומסתכלים קדימה על מנת להמשיך את שיתוף הפעולה החזק שלנו בזמן שנותר עד לסיום תקופת הברית. נותרנו מחוייבים לבצע את השירותים שהובטחו ללקוחות MSC ומארסק״.
נציין כי שתי חברות הספנות מחזיקות במשותף בצי אניות בעל קיבולת של למעלה ה-4 מיליון TEU – גדול בפער ניכר מחברות ספנות אחרות.
לארס ג׳נסן, מנכ״ל חברת הייעוץ הימי וספוצ׳י ועובד לשעבר של קבוצת מארסק, טען בפוסט בלינקדאין כי החדשות המגיעות מענקיות הספנות הן רק ההתחלה במה שעתיד להיות ״עיצובה מחדש של קבוצות הבריתות בסחר בין המזרח והמערב״.
ג׳נסן כתב כי ״זה ישנה את הדינמיקה התחרותית בסחר המרכזי בנתיבי המזרח והמערב עבור כל חברות הספנות הגדולות, וברור שכל החברות יבדקו מקרוב אילו איומים והזדמנויות זה יביא לידי ביטוי״. הוא הוסיף ״זוהי קוביית הדומינו הראשנה שנופלת מבין קוביות דומינו רבות שייפלו במהלך השנים הקרובות״.