לין לקראת קבלת החלטה: הקמת שני נמלים חיונית

נשיא איגוד לשכות המסחר חידש את פנייתו לשרי האוצר והתחבורה בדבר הנחיצות לקבל החלטה על תכנון שני הרציפים החדשים בו זמנית


00:00 ,01.12.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

נוכח העובדה ששרי האוצר והתחבורה אמורים לקבל מחר (ב') את ההחלטה האם להקים נמל ים אחד או שניים, מחדש נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין את פנייתו בדבר הקמת שני נמלים.

לין: "הקמת שני נמלים חדשים במהלך משותף, אחד בצפון ואחד בדרום, חיונית להשגת התכלית המרכזית של קיום תחרות אמת".

בפנייה ששיגר לין לשרים לקראת קבלת ההחלטה על הקמת רציפים חדשים, הוא ציין: "התפתחות סחר החוץ של ישראל מחייבת הקמת שני נמלי ים חדשים. נושא זה כבר נותח ונבדק על ידי חברת נמלי ישראל, אגף הספנות במשרד התחבורה וגורמים אחרים הקשורים בסחר החוץ של ישראל, במישור קיבולת הנמלים הנחוצה וכן הצורך בהעמקתם.

"אם יוקם נמל אחד בלבד, יהיה זה בדרום או בצפון, לא תושג אחת המטרות המרכזיות, שהיא יצירת תחרות אמיתית על שירותי הנמלים. די להתבונן במה שהתרחש בתחום שירותי הטלפוניה מאז שהוחלט לפצל את פעילותה של בזק ולהציב אותה בפני תחרות. ההשפעה על הורדת רמת המחירים היתה דרמתית.

"לכל ידוע כי לרכיב ההובלה היבשתית משקל רב; מפעלים בדרום הזקוקים לשירותי נמל יפנו משלוחים לנמל אשדוד, גם אם עלות שירותי הנמל בחיפה יהיו נמוכים יותר".

לדעת לין, שלב התכנון של שני רציפי הנמל צריך להיעשות בו זמנית, ואילו שלב הביצוע יכול להיעשות באופן הדרגתי: "הקמת שני הנמלים לא תתחלנה או תושלמנה סימולטנית באותו הזמן. יהיה מרווח זמנים בין ההשלמה של שני הנמלים. אולם עבודת התשתית היסודית, היציאה במכרזים, התכנון וכדומה, מוטב ויצאו לדרך בו זמנית.

"אם תידחה ההחלטה על הקמת שני נמלים ויוחלט על הקמת נמל אחד, כל ההשקעות במישור המאבק הציבורי, עלויות נלוות ופתרונות כספיים לוועדי העובדים, אשר נקווה שלא יינתנו, יוכפלו ואף יתחדשו במלואם".