לחץ סביבתי

מחקרים המראים כי היקף פליטת הגזים הרעילים מאוניות גורמים למחלות ולמוות, הגדילו את הלחץ על ממשלות מדינות אירופה וארה"ב למזער את זיהום האוויר. בארה"ב החילו אזור חיץ באורך 230 קילומטרים לאורך חופי היבשת, בו אוניות לא תורשינה לשרוף דלק כבד ומזוהם


00:00 ,30.01.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

ממשלת בריטניה וממשלותיהן של מדינות אירופאיות אחרות הואשמו לאחרונה בגין היעדר יכולת ורצון להעריך את היקף פליטת הגזים המסוכנים מאוניות מכולה המסכנות, לדעת חוגי הירוקים, את חיי האזרחים. ההאשמה החמורה עלתה בעקבות מחקר אשר פורסם באירופה והמראה כי אוניות מכולה מהדור החדש (MEGA CONTAINERSHIPS) פולטת חלקיקי כימיקלים הגורמים לסרטן ואסטמה, בהיקף הזהה לפליטה המתבצעת על ידי 50 מיליון רכבים פרטיים.

המחקר אשר פורסם בתחילת חודש דצמבר השנה מציין כי, על בסיס מידע פנימי שמקורו במגזר הספנות והמבוסס על גודל והספק מנועים המניעים כיום את אוניות - העל החדשות, ואיכות הדלק בו משתמשות חברות הספנות וכלי הרכב הפרטיים והמסחריים מראה, לטענת החוקרים, כי 15 מאוניות המכולה הגדולות בעולם גורמות לזיהום אוויר העולם בהיקף הדומה לזיהום הסביבתי שנוצר על ידי 760 מיליון כלי רכב.

לטענת החוקרים, האיכות הירודה של הדלק בו משתמשות חברות הספנות, מכיל גופרית בכמות הגדולה פי 2,000 מכמות הגופרית הנמצאת בסולר הנמצא בשימוש במגזר המשאיות וכלי הרכב בארה"ב ובאירופה. נראה כי לחץ ארגוני איכות הסביבה על ארגון הספנות העולמיInternational Maritime Organization ועל אירופה הולך ומתחזק, במטרה להגביר אכיפת חוקים העוסקים בפליטת גזים על ידי מגזר הספנות.

לחץ ציבורי זה זכה לאחרונה לעידוד ניכר בעקבות החלטת ארה"ב להחיל אזור חיץ שאורכו 230 קילומטרים לאורך חופי ארה"ב, שבו אוניות לא תורשינה לשרוף דלק כבד ומזוהם. החלטת ממשלת ארה"ב תאומץ ככל הנראה גם על ידי ממשלת קנדה.

החלת אזור המכונה "low emission shipping zone" על ידי ממשלת ארה"ב באה בעקבות מחקר אמריקאי, המראה כי הזיהום הסביבתי הנוצר מפליטת גזים על ידי 90 אלף אוניות המשייטות בעולם גורם ל- 60 אלף מקרי מוות בארה"ב ועלות הטיפול בחולים הסובלים מבעיות לב וריאה כתוצאה ישירה מזיהום האוויר מגיעה עד כדי 330 מיליארד דולר לשנה.

הסוכנות הפדרלית להגנת הסביבה (The US Environmental Protection Agency) מעריכה כי אזור החיץ החדש ייכנס לפעולה כבר במהלך שנת 2011 וכי החלתו תמנע את מותם של לפחות 8,000 בני אדם, בממוצע, בשנה. להערכת הסוכנות, תקני דלק חדשים יפחיתו גם הם את כמות מרכיב הגופרית בדלקים בשיעור של 98% ואת היקף המימן החמצני בשיעור של 80%.

מחקר מקביל, אותו ערכה הסוכנות הדנית לאיכות הסביבה ואשר פורסם לאחרונה על ידי ממשלת דנמרק, מוכיח גם הוא כי הנזק הבריאותי הנובע מפליטת גזים על ידי מגזר הספנות עולה לשירותי הבריאות בדנמרק, הנדרשים לשאת בעלויות הטיפול בחולי סרטן ולב, מעל חמישה מיליארד ליש"ט לשנה.

חישוב היקף פליטת הגזים על ידי מנועי אוניות מכולה מבוסס על מנועי דיזל בעלי הספק של 85,790 KW הפועלים בממוצע 280 ימים בשנה וגורמים, לטענת החוקרים האירופאיים, לפליטת 5,200 טון של Sulfur oxide - Sox לשנה. זאת, בהשוואה למנועי כלי רכב הנוסעים כ-15 אלף קילומטרים בשנה וגורמים לפליטת 101 גרם של SO2/ Sulfur oxide -SoX -Sulphur Dioxide לשנה.