יבואני התבואות לבג״צ: לבטל האפליה בממגורות דגון בקבלת שירותי פריקה

העתירה הוגשה על מנת לבטל את ׳מכתב איסורים׳ שהפיצה חנ״י ואשר קובע כי במקרים שונים לא תושלם פריקת אניות גרעינים למרות הנחיות אחרות של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית. איתי רון, יו״ר איגוד יבואני התבואות: עניין של עלות ולא של בטיחות. חנ״י: פועלים על פי חוק


14:08 ,21.02.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

ארבע חברות לייבוא תבואות ומוצרי גרעינים (חיטה, תירס, סויה ועוד) עתרו בתחילת השבוע לבג״צ, באמצעות בא כוחן: עו״ד דקל ברוקמן, כנגד רשות הספנות והנמלים (רספ״ן), חברת נמלי ישראל (חנ״י) ומנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, בדרישה לקבל בכל חברות נמלי ישראל והתאגידים הקשורים בהם, בדגש על ממגורות דגון בחיפה, את מכלול השירותים לפריקת מטעני תבואות מיובאים במלואם. אתמול הורה  בית המשפט במסגרת בג״ץ למשיבים ליתן תגובה מקדמית לעתירה ולבקשה למתן צו ביניים עד יום 8.4.2018.

 

בין החברות העותרות צנציפר חברה לייבוא תבואות ומספוא בע״מ, ושלושת מכוני התערובת השיתופיים שבבעלות משקים חקלאיים וקיבוצים: מילובר, אמבר וצמח. העותרות נאבקות כנגד האיסור לשימוש במערכת ״סל אדם״ לצורך הכנסת פועלי נמל לבטן אניות התבואות שהוחל בממגורות דגון חיפה בלבד.

 

מערכת ״סל אדם״ משמשת בנמלי ישראל, כמו בכל מדינות העולם לרבות מדינות OECD, באופן שגרתי ובטיחותי להכנסת והוצאת פועלי הנמלים השונים בכלל סוגי המטענים לבטן האניות. ארבע העותרות, טוענות בפנייתן לבג״צ, כי קיימת אפליה והחמרה בהפעלת הוראות הבטיחות, רק בממגורות דגון בחיפה.

 

איגוד יבואני התבואות: התנהלות מקוממת

 

מאיגוד יבואני התבואות נמסר כי בבסיס העתירה לבג״צ ״ההתנהלות המקוממת, מזה שנים, של ממגורות דגון בחיפה, שמתעלמת מ׳תקנות העבודה בגובה׳, ובאופן חד צדדי קובעת כי במידה והסולם המותקן בבטן האנייה אינו תקני אין דרך בטיחותית חליפית להוריד כוח אדם לבטן האניות, כפי שנעשה כאמור בכל נמלי ישראל ובכל נמלי העולם״.

 

מאיגוד יבואני התבואות נמסר עוד כי כל יתר המטענים הנפרקים ונטענים בנמלי ישראל ובנמלי העולם אינם כפופים לאיסור זה שאינו עולה בקנה אחד עם הוראות הדין הישראלי ואף עם החוקים המקובלים בעולם.  

 

עוד נמסר מאיגוד יבואני התבואות ״לאורך השנים ניצלו ממגורות דגון בחיפה את מעמדן המונופוליסטי באמצעות ׳מדדי בטיחות׳ שהן קבעו בעצמן כדי לתת שרות מופחת תמורת התעריף המלא. זהו מקרה ציני של מוסר כפול, מאחר והאחריות התגלגלה לפתחם של היבואנים, שנדרשו לשכור באופן קבוע כוח אדם, להשלמת פריקת הסחורה, ואפילו לא זוכו בהוצאות אלה. בנוסף, סירבו ממגורות דגון בחיפה להשלים פריקת אניות שרצפות התאים שלהן אינן מפולסות ׳גליות׳ כהגדרת ׳תקן הבטיחות הרלוונטי בממגורות דגון בחיפה׳.

 

מאיגוד יבואני התבואות נמסר כי בכל נמלי ישראל ובכל נמלי העולם ׳תקן בטיחות׳ זה אינו קיים והאניות המסורבות על ידי ממגורות דגון בחיפה נטענות ונפרקות באופן שגרתי׳.

 

נציין כי בפועל, כ-75% מהתבואות המיובאות לארץ נפרקות בממגורות דגון בחיפה.

 

 

עו״ד ברוקמן: מדיניות עצמאית של ממגורות דגון בחיפה

 

העתירה לבג״צ על ידי ארבע העותרות הוגשה כעת כדי לבטל את ׳מכתב איסורים׳, שהפיצה חברת נמלי ישראל, ב-8 בנובמבר 2017, ליבואני התבואות וסוכני האניות, ובו נקבע כי ״לא תושלם פריקת אניות, שתפקודנה את הממגורות בחיפה, במקרים שונים, למרות הנחיות אחרות של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית של משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים״.

 

מסביר עו״ד דקל ברוקמן: ״ממגורות דגון בחיפה הן מתקן הפריקה הייעודי היחיד בישראל, המשמש אך ורק לפריקת גרעינים, וכולל: ממגורות אחסון קצר טווח, מערכת פריקה מאניות התבואות ורציף ייעודי צמוד.

 

״חברת נמלי ישראל הפיצה את מכתב האיסורים בעקבות פסק דין שניתן נגדה בבימ״ש השלום בתל אביב, המאשרר את המדיניות העצמאית של ממגורות דגון בחיפה. יתר על כן, חנ״י אף לא ערערה על פסק הדין. רספ״ן בחרה משיקוליה היא לא להגיב לפניות היבואנים בנדון במשך תקופה ארוכה. מנגד, הודיע מנהל הבטיחות כי אין כל מניעה לרדת באמצעות ׳סל אדם׳ לבטן האניות״.

 

לדבריו: ״כל יום, שחולף ובו מכתב האיסורים נשאר בתוקף, מסב נזק כלכלי לאזרחי ישראל, שכן ממגורות דגון בחיפה הן השער העיקרי לקליטת ייבוא התבואות לארץ. הגבלת האניות, אך ורק ליבואני תבואות בממגורות דגון חיפה בלבד, מביאות לייקור מחירי ההובלה הימית של התבואות ומייקרות את המחיר לצרכנים. לא נותרה ליבואנים ברירה, אלא לעתור לבג״צ ולדרוש כעת את ביטול ׳מכתב האיסורים׳ וקבלת כלל שירותי הפריקה על ידי הנמלים והתאגידים הקשורים בהם, בכלל זה ובעיקר בממגורות דגון בחיפה״.

 

יו״ר איגוד יבואני התבואות: מדובר בפסיקה שגויה, רספ״ן צריכה להתערב

 

איתי רון, יו״ר איגוד יבואני התבואות בישראל, ציין בשיחה עם מערכת PORT2PORT, כי לא מדובר בעניין בטיחותי שכן פריקה עם סל אדם מותרת על פי חוקי מדינת ישראל ונעשית בנמלי חיפה ואשדוד. ״זה עניין של עלות ולא של בטיחות. היינו מצפים שחנ״י תערער על הפסיקה שהתקבלה בבית המשפט המחוזי בת״א בנושא, כי זו פסיקה שגויה, ושרספ״ן, כנציגת המדינה, תתערב ותורה לכל הגורמים המעורבים לפעול על פי החוקים המקובלים במדינת ישראל״.

 

תגובת חנ״י: נגיב בבית משפט, פועלים על פי חוק

 

מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה כי ״חברת נמלי ישראל תגיש את תגובתה המפורטת לבית המשפט. יחד עם זאת, חברת נמלי ישראל מבקשת להדגיש כי היא פועלת על פי חוק, לרבות  פסיקה של בית המשפט שניתנה בנושא״.

 

טרם נמסרה תגובה מרספ״ן.