חנ״י: פיילוט חדשני להעברת שטרי מטען בטכנולוגיית בלוקצ׳יין

בפיילוט השתתפו חברת צים אשר הנפיקה את שטר המטען, חברת אדמה היצואנית, חברת השילוח דמקו לוגיסטיקה אשר העבירה את שטר המטען ליבואן באוקראינה, ו-PPL 33-35 מאוקראינה תוך שקיפות מלאה לגבי הסטטוס הלוגיסטי של המטען


13:58 ,27.02.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת נמלי ישראל, המפתחת ומפעילה את תס״ק-ים, מערכת קהילת הים בישראל, החלה השבוע בפיילוט חדשני להעברת שטר מטען בטכנולוגיית בלוקצ׳יין, לחסכון משמעותי של זמן וכסף עבור חברות הלוגיסטיקה והשילוח לצד שמירה על רמת אבטחת מידע גבוהה ומניעת זיופים.

 

המהלך החדש של חנ״י להנפקה והעברה של שטרי מטען בטכנולוגיית בלוקציין מבוצע במסגרת חברותה בארגון IPCSA (International Port Community Systems Association), כאשר בתהליך השטר המטען הראשון שעבר במערכת השתתפו: חברת הספנות צים, אשר הייתה הראשונה בעולם שהציגה שטר מטען אלקטרוני מבוסס בלוקצ׳יין ומציעה כבר היום שירות דומה בטכנולוגיה זו תוך שימוש בפלטפורמה אחרת, חברת אדמה מהמובילות בעולם בתחום האגרוכימיה לייצור חומרים להגנת הצומח ומהיצואניות הגדולות בישראל, חברת השילוח דמקו לוגיסטיקה, ו-PPL 33-35 המפעילה את ה-Port Community System באוקראינה. בפרויקט שותפים נוספים מישראל ומהעולם אשר גם איתם יבוצע תהליך דומה בהמשך.

 

ישראל ידועה בעולם כ׳סטארט-אפ ניישן׳ ואנחנו בחנ״י גאים להיות בין המובילים בסטארט-אפ חלוצי גם בתחום זה. אנו מקווים שהפיילוט יצליח ושנוכל להרחיב את השירות לכלל החברות

שלמה ברימן, מנכ״ל חנ״י

 

במסגרת הפיילוט הונפק אלקטרונית שטר המטען על ידי חברת צים, והוא הועבר ליצואן וממנו ליבואן באוקראינה באמצעות חברת השילוח דמקו. המערכת אפשרה בכל רגע לצפות בגוף שהחזיק בשטר המטען האלקטרוני במקביל לסטטוס הלוגיסטי של המטען (כניסתו לנמל, טעינתו לאנייה וכו׳).

 

שלמה ברימן, מנכ״ל חנ״י, ציין כי ״ישראל ידועה בעולם כ׳סטארט-אפ ניישן׳ ואנחנו בחנ״י גאים להיות בין המובילים בסטארט-אפ חלוצי גם בתחום זה. אנו פועלים לקדם כל טכנולוגיה שמטרתה לייעל ולשפר את השירות לטובת כל נותני ומקבלי השירותים בנמלים, ובכלל זה גם את תחום שטרי המטען - תחום שבו נוצר צורך משמעותי לייעול והגנה מצד הלקוחות. אנו מקווים שהפיילוט יצליח ושנוכל להרחיב את השירות לכלל החברות״.

  

מחנ״י נמסר כי שטר המטען האלקטרוני יהווה עליית מדרגה משמעותית בהטמעת טכנולוגיות מתקדמות בנמלים ושיפור משמעותי בתהליך האספקה, שכן הוא יאפשר שחרור מטען בזמן קצר יותר וחסכון בזמן ובעלות השימוש בחברות בלדרות. הפרויקט החדש מייצר בסיס נתונים משותף ומאורגן אותו רואים כל השחקנים המורשים השותפים לאותה טרנזקציה, בו זמנית, בצורה שקופה וללא שימוש בניירת מכל סוג שהוא. בנוסף, השימוש בטכנולוגיית בלוקצ׳יין יספק אבטחה מוגברת לכל אורך שרשת האספקה לצד הפחתת הסיכון לאובדן השטר, זיופו או עיכוב בהעברתו.

 

שטר מטען הוא מסמך שמונפק ליצואן על ידי המוביל הימי כדי לאשר קבלת מטען למשלוח. יבואן המציג שטר מטען יכול לקבל פקודת מסירה שאיתה הוא יוכל לשחרר את המטען מהנמל. בחלק מהמשלוחים בהם נדרש אשראי דוקומנטרי, מעורבים גם בנקים בארץ היצוא והיבוא. טכנולוגיית הבלוקצ׳יין מאפשרת ביזור הרשומות בין השותפים, דבר אשר מצמצם מאוד את האפשרות לחדור ולשנות את נתוני הרשומות ובכך לשמור על רמת אבטחת מידע גבוהה לה זקוקים המשתמשים בשטר המטען.