הבורסה הבלטית (The Baltic Exchange), שמקום מושבה בלונדון, והייתה חלוצה בעסקאות של חוזים עתידיים על הובלה יבשה, הודיעה כי המסחר בחוזים עתידיים לתעריפי הובלת מכולות יושק בבורסת הסחורות של שיקגו (CME) בסוף פברואר 2022.
האם אכן מדובר בחדשות גדולות עבור סקטור המכולות בספנות, כאלו שתהיינה להן השפעות ארוכות טווח שיסייעו בשקיפות המחיר ויאווררו סודות אל העין הציבורית? הזמן יידע להגיד. על פי הפרסומים עסקאות עתידיות ב-CME ייקבעו על פי שישה מדדי מחירים בנתיבי סחר בולטים שיסופקו וינוהלו על ידי הבורסה הבלטית בשיתוף עם Freightos, שעל פי המדד שלה ייקבע המחיר.
צבי שרייבר, מנכ״ל Freightos, מסביר בשיחה עם PORT2PORT כי החוזים העתידיים על מחירי ההובלה בנתיבים הפופולריים יביאו את מגזר הספנות ל״עידן חדש של תחכום פיננסי״.
צבי שרייבר: ״המחקר שלנו מראה כי חוזי הספנות השתנו באחרונה ממחירים ארוכי טווח, קבועים כביכול, למחירי ׳ספוט׳. יבואנים ויצואנים צריכים לגדר את עצמם כנגד מחירי הובלה גבוהים, בעוד חברות הספנות צריכות לגדר את עצמן מפני ירידה בתעריפי ההובלה. משלחים עשויים להיחשף בכל כיוון. בקרוב מאוד, כולם יוכלו לגדר חשיפה עתידית באמצעות כל התחכום של השווקים הפיננסיים המודרניים״.
- מה זה בעצם המכשיר הזה? מי יכול להשתמש בו?
צבי שרייבר: ״אנחנו מפרסמים כבר שנתיים את המדד היומי FBX בשת״פ עם הבורסה הבלטית בלונדון והמדד הזה מראה את המחיר הממוצע של הובלת מכולת 40 רגל בנתיבי ספנות נבחרים. בשת״פ הנוכחי הבורסה הבלטית משמש כאדמיניסטרטור, והיא עושה את הביקורת לראות שהמדד תקין ולפי החוקים והרגולציה. בזמן המסחר ניתן יהיה לקנות ולמכור את המחיר העתידי של המדד אשר משקף את מחיר ההובלה. לדוגמה, יבואן שצופה לייבא בחודש יולי 100 מכולות מסין לאשדוד, יכול לקנות חוזה עתידי שבעצם מבטיח לו את מחיר עלות ההובלה בחודש יולי – ואם השוק עולה אז היבואן יקבל פיצוי כספי על עליית השוק. חברת ספנות אשר חוששת שהמחיר יירד, יכולה להגן על עצמה ואם המחיר באמת יירד היא תקבל כסף בחזרה מהמוצר הזה בבורסה והדבר יפצה אותה על כך שההובלה הכניסה לה פחות או עלתה לה יותר. המחיר יישקף למעשה את הצפי של השוק חודשים ואף שנים קדימה״.
״אני מאמין במוצר וחושב שהוא יעשה מהפך בתעשייה הזאת, וזה דבר שנמצא בתעשיות נוספות כבר שנים. וגם בספנות יש חוזים עתידיים על מחירי bulk, אניות מטען כללי, וזה שוק פעיל עם נזילות ונפחים שעשה שינוי גדול לתעשייה הזאת. זה מביא הרבה שקיפות״.
נציין כי השבוע עלה מדד פרייטוס לתצוגה באתר PORT2PORT.
לקריאת הראיון המלא עם צבי שרייבר, מנכ״ל פרייטוס, במגזין PORT2PORT, לחצו כאן.