חברת Clarksons ללקוחותיה: בדקו מחדש החלטות לגבי מהירות הפלגה

צוות מטעם החברה פיתח כלי מודל מהירות-CII שהראה כי ניתן להעריך יתר על המידה את הפוטנציאל לשיפור CII באמצעות הפחתת מהירות ולא בהכרח לשפר את דירוגי ה-CII. המודל אומץ על ידי ארגון הספנות העולמי בתחילת השנה


11:37 ,14.05.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת קלרקסון, חברת הייעוץ המובילה בתחום הספנות, קוראת ללקוחותיה להעריך מחדש את החלטותיהם הקשורות לעמידה במדד עוצמת הפחמן, Carbon Intensity Indicator, הידוע גם בשם CII, ואת שיטות החישוב בהן נעשה שימוש.

 

הצעד המבצעי, שאומץ על ידי ה-IMO, נכנס לתוקף בתחילת השנה וצפוי להוביל להפחתה משמעותית במהירות ההפלגה עבור חלק גדול מהצי העולמי.

 

כדי לטפל באי הדיוקים במתודולוגיות ה-CII המסורתיות, צוות Green Transition של Clarksons פיתח כלי מודל מהירות-CII שהראה כי ניתן להעריך יתר על המידה את הפוטנציאל לשיפור CII באמצעות הפחתת מהירות ולא בהכרח לשפר את דירוגי ה-CII.

 

CII היא מערכת דירוג למדידת היעילות הסביבתית של כלי שיט שנודעה להעריך כמה פחמן דו חמצני (CO2) ספינה פולטת ליחידת מטען שהיא נושאת לאורך מרחק מסוים. דירוג CII נמוך יותר מצביע על יעילות טובה יותר, כלומר הספינה פולטת פחות CO2 עבור כמות המטען שהיא מעבירה. המחשבה היא שעל ידי הפחתת המהירות של כלי שיט, הוא צורך פחות דלק ליחידת מרחק שנסע, וכתוצאה מכך דירוג CII נמוך יותר.

 

אבל צוות הבדיקה של קלרקסון מסביר שהתפיסה השגויה נובעת מחישובים המבוססים על עקומות צריכת מהירות סטנדרטיות, המציגות צמיחה מעריכית על פני כל טווח המהירות. עם זאת, כאשר שוקלים משתנים בעולם האמיתי ותנאים ספציפיים לספינה, העקומה הופכת שטוחה יותר במהירויות נמוכות יותר, אומר ג׳ון לאונהרדסן, אנליסט מוביל בצוות.

 

״משמעות הדבר היא שהחיסכון השולי בדלק עבור הפלגה למרחק הופך נמוך יותר, וזה בסופו של דבר מה שחשוב לביצועי CII״, מוסיף קנת טווטר, ראש צוות בחברת הייעוץ. ״לכן, בעוד שספינות מסוימות צריכות להאט באופן משמעותי כדי לעמוד בדרישות, עבור אחרות הפחתת מהירות אינה כדאית כלל וצריך לעשות צעדים ושיפורים יקרים אחרים״.

 

הבנה זו של הקשר מהירות-CII יכולה ליצור רושם מטעה של ה-CII של כלי השיט והדרכים לשיפור. כדי להתמודד עם האתגרים הללו, צוות החברה השיק כלי מודלים להערכת CII, שלדברי קלארקסון הוכיח שהוא מדויק עד 30% יותר משיטות מסורתיות בחיזוי צריכת דלק ו-CII בעולם האמיתי, במיוחד במהירויות נמוכות יותר.