זה סופי: תקנות IMO האוסרות שימוש בדלקים מזהמים יהיו בתוקף החל מה-1 בינואר 2020

ארגון הספנות הבינלאומי דחה בשישי האחרון הצעות לבצע תקופת מעבר לשימוש בדלקים. נוספה תקנה מחמירה: החל מה-1 במרץ 2020 תיאסר נשיאת דלקים מזהמים ואניות ישתמשו בדלקים בנפח של 0.5% גופרית בלבד אלא אם כן יש ברשותם ציוד מיוחד


11:37 ,28.10.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

הזרוע הימית של ארגון האו״ם, ארגון הספנות הבינלאומי IMO, דחה ביום שישי האחרון את ההצעות לבצע תקופת מעבר לשימוש בדלקים מזהמים ואישר סופית: החל מה-1 בינואר 2020 תיאסר נשיאת דלקים מזהמים של 3.5% גופרית, כפי שנהוג כיום, ואניות ישתמשו בדלקים בנפח של 0.5% גופרית בלבד אלא אם כן יש ברשותם ציוד מיוחד (מסננים/  פילטרים/ סקראברים). אניות אשר יפרו את תקנות ארגון הספנות העולמי צפויות לקבל קנסות כספיים גבוהים ואף צפויות להיות מוחרמות על ידי המדינות החברות בארגון האו״ם.

 

נציין כי האיסור לשאת דלקים מזהמים על האנייה בריכוז של 3.5% גופרית הינו איסור מחמיר יותר, והוא צפוי להיכנס לתוקף ב-1 במרץ 2020. הכוונה היא להוציא מהחוק את השימוש בדלקים מזהמים לטובת הנעת המנוע או כל פעילות אחרת על האנייה – אלא אם כן כאמור ישנו ציוד מיוחד על גבי האנייה (מסננים/ פילטרים).

 

נציין כי חברות הספנות כמו גם תעשיות הזיקוק מתקשות להתמודד עם המעבר וחברות רבות ביצעו השקעות כספיות רבות על מנת לעמוד בסטנדרטים החדשים שנקבעו אגב כבר בשנת 2016.

 

נזכיר כי ממשל טראמפ הודיע בשבוע שעבר כי הוא תומך בתקופת מעבר שתאפשר איסוף מידע, אולם סירב להצהיר כי הוא תומך בדחיית מועד החלת התקנות.  

 

רוג׳ר סטרוונס, יו״ר ברית Trident, קואליציה של חברות ספנות שפעלה למען אישור תקנות הגופרית, אמר כי אימוץ התקנות היה סימן בולט למחוייבות של ארגון IMO להטמעה מלאה ואפקטיבית של התקנות. לדבריו, ״הפוקוס עובר כעת להכנות – הן של תעשיית הספנות והן של הרשויות שאמורות לאכוף את החוק״.