ועדת הכלכלה: נופשים בהפלגות קצרות לא יידרשו לבדיקת קורונה

עיקר התיקונים שאושרו נוגעים להיערכות לקראת החזרה לפעילות של תחום הפלגות הנופש, הצפויה בקרוב. נופשים שיוצאות מישראל ליותר מ-72 שעות יידרשו לבצע בדיקת קורונה לפני העלייה לסיפון. התקנות יכנסו לתוקף החל מיום שלישי הקרוב ולמשך 42 יום


12:10 ,24.03.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ מיכאל ביטון, אישרה אתמול את בקשת הממשלה לתקן את התקנות העוסקות בהגבלות על הפעלת שדות תעופה וטיסות בתקופת הקורונה. עיקר התיקונים שאושרו נוגעים להיערכות לקראת החזרה לפעילות של תחום הפלגות הנופש, הצפויה בקרוב. את הישיבה פתח היו״ר ביטון כשציין כי הוועדה מתכנסת גם בפגרה כדי לטפל בסוגיות דחופות ובירך על פתיחת ענף התיירות הימית.

 

הדיון בנושא החל שלשום, אך הופסק לנוכח מחלוקות בין נציגי משרד הבריאות לנציגי הענף, בהם יו״ר מנו ספנות משה מנו, על רקע חשש שההגבלות לא יאפשרו את חידוש הפעילות שצפוי בקרוב. בתחילה ביקש משרד הבריאות כי כל נוסע שעולה על שיט שיוצא מישראל למשך 72 שעות ומעלה יציג בדיקת PCR שלילית שנעשתה עד 48 שעות לפני היציאה מישראל.

 

בתום הדיון הוסכם ואושר כי נופשים שיעלו לשיט שיוצא מישראל למשך פחות מ-72 שעות לא יצטרכו בדיקה. נוסעים בהפלגות של 72 עד 96 שעות ידרשו להציג בדיקת אנטיגן מוסדית או PCR שלילית שבוצע עד 24 שעות לפני העלייה לספינה, ונוסעים בהפלגות שמשכן מעל 96 שעות ידרשו להציג בדיקת PCR שלילית שבוצעה עד 72 שעות לפני העלייה לספינה.

 

מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, אשר שלמון, אמר כי המטרה היא להימנע מהדבקות המוניות בקרוזים, ולייצר מצב שבו כל אדם שעולה על שיט יהיה לפחות לאחר בדיקה. לדבריו, "מצב של 40-50-60 חולים בלב ים זה אירוע רפואי סוציאלי בינלאומי דרמטי וצריך לעשות כל מאמץ לא להגיע לזה. גיבשנו פה פשרה שאף אחד לא השיג את כל הביטחונות שרצה, אבל נוכל לחיות עם זה".

 

מנכ״ל MSC קרוז ישראל, איל אטיאס, אמר כי אתמול משרד הבריאות התנגד לאנטיגן והיום מאפשרים זאת לחברה שמבצעת הפלגות קצרות. הוא טען כי מדובר ביתרון תחרותי על פני חברות שמפעילות הפלגות של 7 לילות.

 

נציגת משרד הבריאות, עו״ד טל פוקס, ביקשה להבהיר כי מבחינת משרד הבריאות עדיף לבצע בדיקת PCR, אך המשרד הסכים להתפשר.

 

עוד אושר היום כי מי שעולה להפלגה שחוזרת לישראל יחויב למלא הצהרת בריאות 48 שעות לפני היציאה מישראל, ומי שלא יוצא מישראל ימלא הצהרה 48 שעות לפני היציאה מהתחנה האחרונה שממנה יוצאת הספינה לישראל. כמו כן, נוסע שחש תסמינים במהלך השיט יידרש להודיע על כך למפעיל השיט, שיעדכן את מפעיל הרציף ומשרד הבריאות.

 

בנוסף אושר להפחית את הקנס המוטל על חברות התעופה על כך שהעלו לטיסה נוסע שלא מילא הצהרת בריאות או הציג מסמכי בדיקה מ-5,000 שקלים כיום לאלף שקלים לנוסע ועד מקסימום של 5,000 שקלים לטיסה. התקנות יכנסו לתוקף ב-29 במרץ 2022 ויהיו בתוקף ל-42 יום.

 

בסיכום הדיון אמר היו״ר ביטון: ״אנחנו מאחלים לכל חברות השיט שחוזרות לפעילות שיט בטוח, בריא ומהנה, עם חופש ורווחה אחרי שנתיים של קורונה״.