הפסד נקי של 66 מליון דולרים לחברת צים ברבעון השלישי

מתחילת השנה הציגה חברת צים הפסד נקי של 238 מליוני דולרים. זאת למרות גידול של 6% בהכנסות החברה וגידול של 9% בכמות המכולות שהובילה החברה. הירידה החדה בדמי ההובלה כמו גם העלייה החדה במחירי הדלקים היו הגורמים המשמעותיים שהשפיעו על הרווחיות. לחברה תועמד רשת בט


00:00 ,24.11.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת הספנות צים מסיימת את הרבעון השלישי של 2011 בהפסד נקי של 66 מליוני דולרים, לעומת רווח נקי של 37 מליוני דולרים ברבעון המקביל אשתקד. כך עולה מפרסום הדוחות הכספיים של החברה הבוקר.

מתחילת השנה הציגה חברת צים הפסד נקי של 238 מליוני דולרים, לעומת הפסד נקי של 39 מליון דולרים בשלושת הרבעונים הראשונים של 2010.

מהדוח עולה כי מחזור ההכנסות ברבעון השלישי הסתכם בכ- 973 מליון דולר לעומת סך של כ- 1.054 מיליארד דולרים ברבעון המקביל אשתקד - קיטון של כ- 8% הנובע בעיקרו מקיטון בהכנסות ממטען ממוכל, מקיטון בהכנסות מהפלגות שטרם נסתיימו ומקיטון בהכנסות מחברות בנות.

לעומת זאת, בקיזוז דמי השהייה, כמות המכולות שהובילה החברה ברבעון זה עלתה בכ- 8% מכ- 596 אלף מכולות לכ- 646 אלפי מכולות. אולם, צניחה של 12% בדמי ההובלה הממוצעים למכולה מ- 1,496 דולר למכולה לכ- 1,310 דולר למכולה, העיבו על רווחיות החברה.

למרכיב הוצאות הדלק היתה השפעה גדולה נוספת על נתוני החברה. מהדוח עולה כי ההוצאות התפעוליות ברבעון השלישי הסתכמו בכ- 989 מליון דולר לעומת כ- 870 מליון דולר ברבעון המקביל אשתקד - גידול של כ- 14% הנובע בעיקר מגידול בהוצאות דלק בסך של כ- 103 מליון דולר אשר נבע ברובו מעליית מחירי הדלקים ומהוצאות בגין טיפול במטען בסך של כ- 32 מליון דולר.

הוצאות ההנהלה וכלליות קטנו ברבעון השלישי בכ- 2 מליון דולר לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

נציין כי בתשעת חודשי 2011 גדלו הכנסות החברה בכ- 6% והסתכמו לכדי 2.885 מיליארד דולרים, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. זאת בעיקר הודות לגידול בהכנסות ממטען ממוכל, הכנסות מחברות בנות והכנסות מדמי השהייה בקיזוז הכנסות מהפלגות שטרם נסתיימו. בתקופה זו הציגה צים גידול של 9% בכמות המכולות שהובילה ושנסתכמו לסך של 1.797 מליון מכולות, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

100 מליון דולר רשת בטחון

צים מעריכה כי תוצאותיה ותזרים המזומנים שלה מפעילות שוטפת לשנים 2011-12 יהיו נמוכים מהערכותיה הקודמות. הרעה זו נובעת מירידת דמי ההובלה בחלק מקטעי הסחר, ובעיקר בסחר אסיה-אירופה, מאי התממשות חלק ניכר מהעלאות המחיר שהוכרזו בעונת השיא הנוכחית (רבעון שלישי 2011), מהמשך הרמה הגבוהה של מחירי הדלק, אשר הגיעו לשיא חדש מאז 2009 , ומהרעה כללית בתחזיות אנליסטים לגבי תנאי הסחר הצפויים בשוק הספנות הקווית בשנה הקרובה.

על מנת להשלים את המקורות הנדרשים לתקופה האמורה החלה צים לנקוט בצעדים שונים, לרבות מכירת נכסים שאינם בליבת הפעילות של צים, להשיג מקורות מימון, ולנקוט בפעולות התייעלות וחסכון נוספות. בכפוף ליישום פעולות אלה, יגדלו המקורות מפעילות השקעה ומפעילות מימון ביחס להערכות הקודמות של צים.

לאור ההרעה בתנאי השוק, הירידה בדמי ההובלה והעליה במחירי הדלקים, פנתה הנהלת צים באחרונה לבנקים המממנים בבקשה לתיקון או ויתור על אי עמידה באמות המידה הפיננסיות הכלולות בהסכמי המימון בהם קשורה צים וזאת לתקופה בת 12 חודשים. מרבית הבנקים המממנים הסכימו לוותר או לתקן את אמות המידה הפיננסיות ובלבד שתינתן הסכמה של החברה לישראל ושל בעלי השליטה בחברה לישראל להפעלת רשת הביטחון ושתוצג תוכנית עסקית מעודכנת בינואר 2012.

לאור התקיימות הנסיבות הקבועות בהסדר להעמדת רשת הביטחון, החליטו ועדת הביקורת ודירקטוריון החברה לישראל על הפעלת רשת הביטחון והזרמה לצים של 50 מיליון דולר, מלוא התחייבויות החברה לישראל במסגרת רשת הביטחון. במקביל להחלטה של החברה לישראל על העמדת רשת הביטחון, התקבלה החלטה גם על -ידי בעלי השליטה להעמדת סך של 50 מיליון דולר על-ידיהם, מלוא חלקם ברשת הביטחון.

נציין כי נכון ליום 30 בספטמבר 2011 , יתרת מזומנים ושווי ערך מזומנים, ניירות ערך סחירים ופיקדונות זמינים העומדים לרשותה של צים הנה כ- 312 מיליון דולר.