העשור שלה

וייטנאם תשקיע 21 מיליארד דולר בפיתוח נמלי הים והרחבת נפח הפעילות ב-400% בשל הגידול הצפוי בייצוא מהמדינה והעברת קווי ייצור מסין אליה. את מערכת הנמלים שסביב העיר הו צ'י מין מתכננים לקדם מהמקום ה-29 ל-15 בדירוג הנמלים הגדולים בעולם, תוך עשר שנים


00:00 ,03.05.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

נוכח הגידול הצפוי בייצוא מוייטנאם ובד בבד עם העברת קווי ייצור מסין לוייטנאם, שוקלת הממשלה תוכניות פיתוח שאפתניות בנמלים בהשקעה של 21 מיליארד דולרים. בהודעה שפרסם משרד התחבורה הוייטנאמי נאמר כי ההשקעות נועדו לאפשר לנמלים לקלוט את אוניות המכולה הגדולות אשר תשרתנה את הייצוא מוייטנאם. נתונים אותם פרסם לאחרונה משרד התחבורה של וייטנאם, מאשרים את ההנחה הרווחת במערב כי הפיתוח הנמלי סביב העיר הו צ'י מין (Ho Chi Minh City) יביא להקמתו של נמל אשר ידורג בין 15 הנמלים הגדולים בעולם תוך פרק זמן של עשר שנים.

מומחים העוקבים מקרוב אחר הפיתוח הכלכלי של וייטנאם מציינים כי, קווי ייצור של חברות רב לאומיות כמוNokia Oyj ו -Intel Corp. העבירו לאחרונה קווי ייצור לוייטנאם המציעה לא רק כוח עבודה בעלות נמוכה בהשוואה לסין אלא גם נמלים עמוקי מים, מהם פועלים קווי הפלגה ישירים לארה"ב, אירופה ויעדים במזרח הרחוק. חברת אינטל השקיעה בוייטנאם מעל מיליארד דולרים להקמת מפעל הרכבה ואילו החברה הפינית נוקיה עומדת להקים מפעל להרכבת טלפונים סלולריים, אשר יחל לפעול במהלך 2012.

בתחילת השנה הודיעה הממשלה בוייטנאם כי בכוונתה להגדיל את נפח הפעילות הימית בשיעור של 400% במהלך העשור. הייצוא מוייטנאם מהווה 75% מהתוצר הלאומי הגולמי של המדינה. תלותו של המשק הוייטנאמי בביקושים הבאים ממקורות חוץ הוא כה גדול, ולכן למדינה אין ברירה אלא להשקיע סכומי כסף רבים בשדרוג ופיתוח מערכת הכבישים, התקשורת והרכבות כמו גם לייעל את מערכת המכס הלאומית במטרה לאפשר צמיחה כה גדולה בייצוא.

נתונים אותם פרסם משרד התחבורה בתחילת פברואר מצביעים על גידול מרשים בהיקף תנועת המטענים בנמלי וייטנאם. על פי הנתונים, גדל היקף תנועת המטענים בנמלי המדינה בשיעור של פי ארבע בין השנים 1999-2009 וכי מספר האוניות אשר פקדו את נמלי המדינה גדל באותה תקופה בשיעור של215%.

מערכת הנמלים הפועלת בסמוך לעיר הו צ'י מין מדורגת כיום במקום ה-29 ברשימת 100 נמלי המכולות הגדולים בעולם, אחרי סינגפור ונמלי סין. המשרד היפני לסחר חוץ - Japan External Trade Organization פרסם לאחרונה השוואה בין כלכלת סין לוייטנאם המציינת כי בעוד שהשכר החודשי הממוצע בשנחאי עמד בשנת 2009 על 235 דולרים, היה השכר החודשי במפעלים בוייטנאם 100 דולרים בהו צ'י מין ו-104 דולרים בעיר הבירה האנוי (Hanoi).

המשרד היפני ציין עוד כי, כתוצאה ממדיניות הממשלה להקטנת הפערים החברתיים עלה התוצר הלאומי הגולמי השנתי בשיעור ממוצע של 7.3% במהלך העשור האחרון, דבר אשר גרם ללחצים אינפלציוניים והחלשת המטבע. בנקים באירופה העוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בוייטנאם צופים כי הכלכלה תגדל השנה בשיעור של 7% וכי קצב האינפלציה יירד במהלך החצי השני של השנה.

בסקירה אותה נתן לאחרונה השר האחראי על הפיתוח הנמלי הובהר כי פרויקטים בהיקף כספי של 10.3 מיליארד דולר נמצאים בביצוע בהם קיימת מעורבות גדולה של חברות זרות. ההשקעה הגדולה ביותר נעשית בשיתוף פעולה בין החברות הוייטנאמיותVietnam National Shipping Lines ו- Saigon Port עם חברת ,APM Terminals חברת בת של ענקית הספנות הדנית A.P. Moeller- Maersk A/S.