כאשר סין חוזרת היום (שני) באופן חלקי לעבודה נתונים שהתקבלו מחברת המודיעין הימי Sea Intelligence מקופנהגן מצביעים על כך שווירוס הקורונה עולה לענף הספנות ביוקר עם איבוד הכנסות של עד 350 מיליון דולר בכל שבוע.
חברת המודיעין הימי טוענת כי הירידה בפעילות המכולות מגיעה לכ-350 אלף TEU בשבוע, ומגיעה למספר של 350 מיליון דולר האמור לפי חישוב של תעריף ממוצע של 1,000 דולר ל-TEU.
חברות הספנות העלו את מספר ההפלגות המבוטלות בשבועות האחרונים כאשר חברת המודיעין הימי מציינת כי מספר ההפלגות המבוטלות בשל השפעת נגיף הקורונה מגיעות לכ-21 הפלגות בנתיב הטרנס-פסיפי, מה ש״מנכה״ מהנתיב 198,500 TEU. זאת בנוסף ל-61 הפלגות שכבר בוטלו לרגל ראש השנה הסיני, מה שמביא את סך ההפלגות המבוטלות למספר של 82 הפלגות.
בנתיבי אסיה - אירופה בוטלו 10 הפלגות בעקבות נגיף הקורונה, דבר שגרם להסרתם של 151,500 TEU מהנתיב ומביא את מספר ההפלגות שבוטלו בנתיב זה ל-54 הפלגות.
חברת המודיעין הימי מזהירה מהשלכה נוספת של ביטולי ההפלגות והיא קושי של המשלחים הימיים למצוא הפלגות לסחורה בכיוון סין, דבר שיגרום להם ככל הנראה למחסור בקיבולת ועלייה חדה בתעריפי ההובלה החל מאפריל-מאי.
נזכיר כי בשבוע שעבר, חברת הייעוץ אלפאליינר הזהירה כי נגיף הקורונה יביא להפחתה ניכרת בתפוקת נמלי סין – כולל נמל הונג קונג – שתגיע ללמעלה מ-6 מיליון TEU ברבעון הראשון של 2020 בלבד. התכווצות צפויה זו בנפח הפעילות צפויה להפחית את תנועת המכולות העולמית ב-0.7% לפחות בחישוב שנתי.
אלפאליינר ציינה בדו״ח השבועי שלה שפורסם לפני שבוע כי ״ההשפעה המלאה של התפרצות נגיף הקורונה הסיני על נפחי מכולות לא תהיה ניתנת למדידה מלאה עד שרשויות הנמלים יכריזו על נתוני התפוקה שלהם לרבעון הראשון, אך נתונים שנאספים אודות פקידה שבועיות של אניות מכולה בנמלים סיניים מרכזיים כבר מראים ירידה של למעלה מ-20% החל מה-20 בינואר״.