הערכה: מגזר הספנות ייאלץ להוציא 34 מיליארד דולר על דלק נקי

החל משנת 2020 חברות הספנות יצטרכו לעבור לשימוש בדלק נקי עם תכולה של עד 0.5% גופרית – דלק שהינו יקר בהרבה מהדלק שנמצא בשימוש כיום. עלות התקנת מערכת ניקוי לגזי פליטה באנייה מוערכת בין 5 ל-10 מיליון דולר


10:35 ,29.03.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי חוק שעבר בארגון IMO International Maritime Organization החל משנת 2020 יהיה זה בלתי חוקי להפליג באנייה שמשתמשת בדלק שיש בו יותר מ-0.5% גופרית (דלק נקי אשר נקרא גם LSFO), אלא אם כן האנייה מצוידת במערכת לניקוי גזי פליטה המכונה בעגת הספנות Scrubber.

 

עם זאת, על פי נייר עמדה חדש שפרסמה קבוצת השירותים הפיננסיים השבדית SEB פחות מ-2,000 אניות מתוך צי הסוחר העולמי שכולל כ-60 אלף אניות (כ-3.3%) צפויות להיות מצוידות במערכות ניקוי כאלה עד ל-1 בינואר 2020.

 

בדו״ח שפרסמה SEB עולה כי למרות העלות הגבוהה משמעותית של דלק דל-גופרית (LSFO) כיום - כ-580 דולר לטון בהשוואה ל-370 דולר לטון לעלות של דלק רגיל (HFO) - בעלי האניות מתנגדים לקריאות להתקין את המערכות המדוברות.

 

לטענת SEB הסיבה העיקרית היא כי בדרך כלל עלות הדלק משולמת על ידי חוכרי האנייה – שהן חברות הספנות ולא בעלי האניות שמחכירים אותן – והרבה יותר קל להעביר ללקוחות חיוב על עלות דלק מאשר לדרוש פיצוי על הוצאות הון.

 

יש לדעת כי חברות הספנות מסתמכות על שוק החכירה עבור אחוז גבוה מהצי הפעיל שלהן. למשל, חברת  CMA CGM חוכרת כ-62% מהצי הפעיל שלה, וחברת MSC חוכרת כ-66% מהצי הפעיל שלה, ואם בעלי האניות לא יסכימו להוציא סכום של בין 5-10 מיליון דולר לאנייה לשם התקנת מערכות ניקוי (Scrubbers) הרי שעלויות השימוש בדלק הנקי והיקר יותר יעברו לחברות הספנות.

 

ובהתחשב בעובדה כי אניית מכולות גדולה במיוחד שורפת כ-350 טון דלק ביום בים העלות הנוספת תהיה מאסיבית. על פי הערכה שביצע גורם מקצועי מהתחום, אם תעשיית הספנות תעבור בן לילה משימוש בדלק רגיל HFO לשימוש בדלק נקי LSFO העלות הנוספת בגין הוצאות דלק תהיינה 34 מיליארד דולר בשנה.

 

כדי להביט על העניין בפרספקטיבה הנכונה, נזכיר כי שנת 2017 היתה שנה מוצלחת יחסית עבור מגזר הספנות ועל פי הערכות המגזר כולו השיג רווח מאוחד של 7 מיליארד דולר.

 

כאשר מסתכלים על הנתונים הללו ברור כי יהיה זה בלתי אפשרי לחברות הספנות לספוג את העלות הנוספת, והן תהיינה חייבות להעביר אותה הלאה למשלחים בצורת עלויות דלק.