היום מצוין ״יום הספנות העולמי״

השנה ימלאו 50 שנה לאימוץ אמנת MARPOL, האמנה העולמית העיקרית למניעת זיהום הסביבה הימית על ידי ספינות מסיבות מכוונות, מבצעיות או מקריות, וארגון ה-IMO מציין את היום את המחוייבות לאמנה וקורא להמשיך ברגולציה שתגן על הספנות ועל הסביבה כאחד


13:15 ,28.09.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

היום מציינים ברחבי העולם את ״יום הספנות העולמי״ (World Maritime Day). יום הספנות העולמי מצוין מדי שנה ביום חמישי האחרון של חודש ספטמבר ומתמקד בחשיבות של בטיחות בספנות, אבטחה ימית והסביבה הימית ומדגיש היבט מסוים בעבודתו של ארגון הספנות הבינלאומי – ה-IMO.

 

המחויבות של IMO לשמירה על הסביבה הימית מודגשת ביום הספנות עולמי הנוכחי עם הנושא ״50 שנה ל-MARPOL - המחויבות שלנו נמשכת״. מרפול (MARPOL) הינה האמנה הבינלאומית למניעת זיהום מאוניות, והשנה ימלאו 50 שנה לאימוץ האמנה העולמית העיקרית למניעת זיהום הסביבה הימית על ידי ספינות מסיבות מכוונות, מבצעיות או מקריות.

 

קיטאק לים, מזכ״ל ארגון ה-IMO, מציין כי כבר הושגו הישגים ברגולציה להגנה על בריאות האוקיינוסים, אך עבודה משמעותית עדיין עומדת בפני תעשיית הספנות: ״הספנות חייבת לאמץ מדיניות של אפס פליטת פחמן, דיגיטציה וטכנולוגיה חדשנית, כולל אוטומציה - תוך הבטחת האלמנט האנושי בחזית ובמרכז השינוי הטכנולוגי והירוק להבטחת סביבה ברת קיימא לדורות הבאים. אמנת מרפול עשתה שינוי בספנות ובבריאות האוקיינוסים שלנו, והיא תמשיך לעשות זאת, כשאנחנו מסתכלים קדימה ל-50 השנים הבאות״.

 

מזכ״ל האו״ם, אנטוניו גוטרס, התבטא גם הוא לרגל יום הספנות העולמי וקרא לממש מעבר צודק ושוויוני לתעשיית ספנות ירוקה יותר וחסרת פחמן. ״במהלך עשרות השנים MARPOL תרמה תרומה חשובה להגנה על כוכב הלכת והאוקיינוסים שלנו על ידי הפיכת הספנות לבטוחה יותר ונקייה יותר. במבט קדימה, תנו לנו לבנות על המורשת של האמנה הזו ויחד לנווט לעבר עתיד בר-קיימא משגשג עבור התעשייה הקריטית הזו – ועבור עתיד בטוח יותר לאנושות״.

 

מארגון ה-IMO נמסר כי הוא מזמין את כל מי שעוסק בתעשייה הימית לחגוג את היום ברשתות החברתיות באמצעות ההאשטאג #WorldMaritimeDay. לאחר רדת החשיכה ב-28 בספטמבר, המטה של ה-IMO בלונדון יישטף באור כחול כדי לקדם את יום הימי העולמי 2023. ה-IMO מזמין את המדינות החברות, ארגונים בין-ממשלתיים בשיתוף פעולה עם IMO וארגונים לא-ממשלתיים במעמד מייעץ עם IMO להצטרף אליהם ולהאיר המשרדים הראשיים הבולטים שלהם ברחבי העולם״.