האחים נקש, ביחד עם אלי טילס, לשעבר מנכ"ל חברת הספנות נגב סטאר, בשיתוף חברת הספנות התאילנדיתRCL , יפעילו קו אוניות מכולה מנמל אילת למזרח הרחוק ולאוסטרליה, דרך נמל קולמבו שבסרי לנקה. השירות יהיה ביבוא וביצוא מכולות.
הקו אמור להתחיל ולפעול בסביבות חודש אפריל. בשלב זה, מדובר בשתי אוניות, בעלות קיבולת של 1,000 TEU כל אחת, שיפקדו את נמל אילת בסבב של שמונה ימים. לאילת יגיעו האוניות מנמל קולומבו, סרי לנקה.
על פי הודעה שהוציאה קבוצת נקש, מקולומבו יקושר הלקוח הישראלי לרשת הרחבה של RCL במזרח הרחוק בכ-100 נמלים ב-26 מדינות. בנוסף מגיעות אוניות מכולה של הקבוצה ל-20 נמלים ביפן ולמספר נמלים באוסטרליה.
על פי הסכם שיתוף הפעולה, מדובר ביעדים ובנמלים אליהם לא מגיע הייצוא הישראלי. טילס הבטיח השבוע שהקו החדש יציע מחירים אטרקטיביים לעומת הקווים הקיימים, הן מבחינת מחיר והן מבחינת זמן שינוע.
מבחינת שינוע יבשתי, מאילת אמורות המכולות להיות משונעות באמצעות משאיות למסוף נחל צין בנגב, וממנו באמצעות הרכבת ליעדים ברחבי הארץ. בנוגע לייצוא, מנחל צין ישונעו המכולות במשאיות לנמל אילת.
הייצוא החקלאי של הקבוצה החדשה יתמקד במוצרים חקלאיים. בקבוצה סירבו השבוע לנקוב ברשימת החברות עימן יש כוונה להיכנס להתקשרות.
טילס אמר היום (ג') ל-PORT2PORT: "אין ל-RCL קווים ארוכים, בין יבשות. החברה מתמחה רק בתוך המזרח הרחוק, וזה היתרון שלנו. החברה הזו יכולה להיות הזרוע השיווקית עבור יצואנים ישראלים שלא מגיעים היום לכל מיני יעדים במזרח הרחוק. זהו פרס עבור היצואנים. בנוסף לעשרות הנמלים ש-RCL פוקדת אותם, יש לה 80 סניפי מכירות במזרח הרחוק, דבר שיכול מאוד לעזור ליצואנים. יש גם הרבה יצואנים שנתקלים בבעיות של מחירים עם קווים למזרח ואנחנו בהחלט מתכוונים להציג מחיר אטרקטיבי".
טילס הוסיף שחברתRCL פוקדת היום שלושה-ארבעה נמלים באוסטרליה. "אם תהיה דרישה מצד היצואנים", אמר, "לא תהיה בעיה להוסיף עוד נמל, שניים".
הציפייה היא שההתקשרות של חברת ספנות תאילנדית, לראשונה עם גורם ישראלי ומספר הקווים הרב שהיא פוקדת במזרח הרחוק, תאפשר גידול ביצוא ליעדים חדשים.
טילס ציין שהקו החדש יציע מחירים אטרקטיביים ליצואנים, אולם סירב לנקוב במספרים לעומת חברת ספנות אחרות. "לא יהיה יותר הפער של 'החור השחור' בין אילת למרכז הארץ מבחינת שינוע יבשתי", אמר, "את החור הזה אנחנו נסגור".
דובר חברת נמל אילת חיים קוזניץ: "אין לנו שום מידע רשמי בנושא. נשמח לקבל כל פעילות שתהיה".
האחים נקש היו בעבר בעלי חברת ספנות שפעלה בארצות הברית. פעילותם כיום בארץ מתמקדת בתעופה. האחים הם הבעלים של חברת ארקיע, בתי מלון (רשת המלונות אורכידיאה), שותפות בחברת אמפא ופעילות ברחבי העולם בתחומי הטקסטיל השונים. כן בידיהם נכסי נדל"ן וחקלאות רבים.
בנוסף לתפקידו כמנכ"ל חברת הספנות נגב סטאר, שימש טילס כמנהל התפעול של רשות הנמלים וסמנכ"ל הרכבת. הוא הקים חברת ספנות שבבעלותה גוררות לאסדות קידוח, וחברת ספנות נוספת באי פאפואה ניו-גינאה שליד אוסטרליה. טילס זכה פעמיים בפרס קפלן על מצוינות בניהול בתחום הספנות והתחבורה.
יצוין שקבוצת אחים נקש, בניהולו של טילס, מתמודדת במסגרת חברת פאפו ספנות במכרז להפרטת נמל אילת, בשותפות עם חברה הולנדית שבבעלותה נמלי ים בהולנד, אירלנד, סין וברזיל.