הוכרז ״היזק כללי״ לאניה Zim Charleston

כזכור, לפני כשבועיים פרצה שריפה באחד ממחסני האניה, אשר גרמה נזק לכ- 300 מכולות. השריפה פרצה מערבית לנמל קולומבו והאניה עגנה שם מאז השריפה, במהלכם פעלו חוקרי תאונות שעבדו על סיפונה וסיפקו הערכות נזקים


12:39 ,23.08.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

על האניה Zim Charleston, בקיבולת 8,586 TEU, בבעלות חברת Seaspan ושפועלת בשירות חברת צים בקו הסחר המקשר בין נמלי סין ותת היבשת ההודית, הוכרז מצב של ״היזק כללי״ (או בשמה הלועזי General Average).

 

כזכור, לפני כשבועיים פרצה שריפה באחד ממחסני האניה, אשר גרמה נזק לכ- 300 מכולות. השריפה פרצה מערבית לנמל קולומבו והאניה עגנה שם מאז השריפה, במהלכם פעלו חוקרי תאונות שעבדו על סיפונה וסיפקו הערכות נזקים.

 

נזכיר כי הרעיון העומד מאחורי ה״היזק הכללי״ הוא שותפות גורל. המשמעות היא שכאשר יש סיכון שמהווה איום על כל המעורבים במסע הימי, וננקטת פעולת הצלה יזומה על ידי הקברניט ופעולה זו מצליחה והסיכון מורחק, הרי שעל כל המעורבים הנהנים מפעולת ההצלה מוטל להשתתף בעלות הפעולה, באופן יחסי לחלק שלהם במטען או באנייה בזמן שננקטה הפעולה.

 

נציין שעל פי נתונים סטטיסטיים ממבטחים עולה כי שריפה גדולה מתרחשת על אניית מכולות בכל 60 יום ושב- 25% מכל התקריות החמורות על סיפון אוניות מכולה מיוחסות להצהרות מטען שגויות.

 

כאמור, בעקבות שריפות רבות, חברות ספנות החלו להטיל קנסות כבדים על לקוחות שלא הצהירו על מטענים מסוכנים במכולות שלהם.