הנציבות האירופית אימצה צעד מרכזי נוסף להתמודדות עם תופעת ״צי הצללים״ החולף במימיה. במסגרת תיקון לדירקטיבת מעקב האניות, יידרשו מעתה כל האניות – לרבות אלו העוברות במים הטריטוריאליים של האיחוד האירופי מבלי להיכנס לנמל – להציג מידע ביטוחי.
״באמצעות הדרישה שכל האניות הפועלות בסביבתנו יהיו מבוטחות כנדרש, אנו מחזקים את יכולת הפיקוח והחקירה של האיחוד, ומטפלים בסיכונים הנשקפים מאניות לא מבוטחות או בלתי בטיחותיות״, נמסר מהנציבות האירופית.
מנכ״לית אגף התחבורה והתעבורה בנציבות, מגדה קופצ׳ינסקה, הוסיפה: ״מדובר בצעד ממוקד בעל פוטנציאל השפעה משמעותי, שמחזק את המוכנות של מדינות החוף של האיחוד״.
בסוף השנה שעברה חצה מספר האניות הנתונות לסנקציות את רף ה-1,000, כאשר נתונים של S&P Global Market Intelligence מצביעים על כך שיותר מ-800 מהן אינן מחזיקות בביטוח מאומת. בנוסף, גילן הממוצע של אניות אלו – 21 שנים – גבוה בכשמונה שנים מהממוצע העולמי, דבר המגביר את החשש מהתרחשות אסונות סביבתיים יקרים.
בעקבות מספר תקריות כמעט אסוניות בהשתתפות אניות מתיישנות מצי הצללים הרוסי, וכן פגיעות בתשתיות תת-ימיות כתוצאה מאניות שגררו עוגנים, החלו מדינות רבות באירופה לנקוט צעדים נגד האיום שמציב צי זה.
המאבק כלל הטלת סנקציות על אניות רבות, וכן הפעלת מבצע ימי של נאט״ו ומדינות הים הבלטי בשם Baltic Sentry החל מינואר, שנועד להילחם בתקיפות תת-ימיות.
מאז פברואר, רשות הספנות הדנית מבצעת ביקורות מקיפות למכליות העוגנות ליד סקאגן שבצפון המדינה, הנחשבות בעלות סיכון גבוה.
כמו כן, הופעלה השנה מערכת תגובה מתקדמת בהובלת בריטניה על ידי כוח המשימה המשותף הצפוני (JEF), שמנטר איומים על תשתיות תת-ימיות ועוקב אחר צי הצללים הרוסי. במסגרת מבצע ימי בשם "Nordic Warden", נעשה שימוש בבינה מלאכותית לניתוח נתונים ממקורות שונים, לרבות מערכת AIS, כדי להעריך את רמת הסיכון שמציבה כל אנייה.
בתחילת החודש עצרו הרשויות באסטוניה מכלית בת 18 שנה בגין הפלגה תחת דגל מזויף – אירוע ראשון מסוגו שבו מדינת חוף בים הבלטי נוקטת פעולה ישירה נגד אניות מצי הצללים של רוסיה.