בעיית המלאים בארה״ב משפיעה על ביקוש המכולות

נתוני הלשכה האמריקאית למפקד האוכלוסין מראים בבירור שתהליך ריקון המלאים אינו מתקדם בקצב משביע רצון והדבר משפיע על תנועת המכולות מאסיה לארה״ב שאינה מתאוששת ורושמת ירידה של 20% לעומת שנה שעברה


09:24 ,29.05.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

הירידה הגלובלית בביקוש למכולות נעצרה ברוב נתיבי הסחר הגדולים במרץ 2023, למעט היבוא של ארה״ב מאסיה - שיורד כעת בקצב שנע סביב מינוס 20% לעומת שנה שעברה.

 

ההסבר הרווח בקרב המומחים בענף הוא כי מדובר בתיקון מלאים בארה״ב. עם זאת, מנקודת מבט של מכירות, נתוני הלשכה האמריקאית למפקד האוכלוסין מראים בבירור שתהליך ריקון המלאים אינו מתקדם בקצב משביע רצון. על פי דו״ שפרסמה הלשכה האמריקאית ב-26 במאי שווי מלאי הסחורות עמד על 914.9 מיליארד דולר וירד ב-0.2% לעומת נתוני חודש מרץ. לעומת חודש אפריל אשתקד מדובר בעלייה של 6.2%.

 

אלן מרפי, מנכ״ל Sea-Intelligence, התייחס לנתונים ואמר כי ״הנתונים מלמדים שעבור היצרנים גודל המלאי עמד בסטגנציה ובוודאי לא יורד. במקביל, גם קמעונאים וגם סיטונאים מדווחים על מגמת עלייה במלאים. המשמעות היא שגודל המלאי ביחס למכירות ממשיך לגדול. ואם תיקון המלאי הבסיסי מתרחש, ברור שהוא לא מספיק״.

 

חלק מהניתוק עשוי להיות פשוט כתוצאה מהתכווצות שרשרת האספקה, אולם שרשרת האספקה מתקרבת כעת במהירות לנורמליזציה.

 

״סביר להניח שהסבר חלופי אחד יכול להיות חזרה ל׳נורמליזציה׳ של הרגלי ההוצאות הצרכניות. הפריחה ביבוא של ארה״ב בשנים 2020-2021 נבעה במידה מסוימת בשל  העברת ההוצאות הצרכניות הרחק משירותים ואל סחורות, מה שהגדיל גם את נפחי המכולות״, אמר מרפי.

 

שינוי בהתנהגות הוצאות זו פירושו השפעה שלילית על נפחי המכולות למשך זמן רב יותר - וכתוצאה מכך עונת השיא הקרובה 2023 עשויה להתברר כ״לא נוכחת״, הוא הוסיף.