בנק HSBC: המשבר בים האדום עלול להוביל לעומס בנמלים

חטיבת המחקר של הבנק הגלובלי מזהירה בדו״ח חדש כי עקב העיכובים בלוחות הזמנים ומחסור בציוד ייגרם עומס בנמלים ותעריפי ההובלה ימשיכו לעלות. השלכות נוספות: המשלחים עשויים לשקול דרכי הובלה אחרות כמו הובלה באוויר או ביבשה


12:37 ,10.01.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

HSBC Global Research מזהיר כי המשבר המתמשך בים האדום עלול להוביל לעומס בנמלים בשל לוחות זמנים לא ברורים של כלי שיט ומחסור במכולות ריקות אתגרים אלו עלולים להחמיר עוד יותר בעקבות השנה הסינית המתקרבת.

 

אם המשבר לא ייפתר בשבועות הקרובים, הוא עלול לדחוף את תעריפי הספוט אפילו גבוה יותר, ובהמשך להעלות את תעריפי החוזים הקבועים כאשר חברות הספנות מנהלות משא ומתן על החוזים השנתיים שלהן עם קמעונאים. זה אמנם עשוי למנוע ירידה משמעותית ברווחי המגזר בהשוואה לציפיות לפני השיבושים, אבל זה גם מוסיף לחששות הגוברים בענף.

 

מדד שנגחאי להובלה במכולות (SCFI) זינק בכמעט 8% משבוע לשבוע בשבוע שעבר והגיעו לרמה הגבוהה ביותר מאז אוקטובר 2022 וכמעט כפול ממה שהיה בסוף נובמבר. למעשה, למעט תקופת ה-COVID-19, גם שיעורי ה-SCFI וגם ה-SCFI שנחאי-אירופה נמצאים כעת ברמות השיא שלהם.

 

העלייה בתעריפים מונעת בעיקר על ידי נתיבי אסיה-אירופה, אך HSBC מבחין כי גם תעריפי הספוט בקווים אחרים, כולל הטרנס-פסיפיק, חווים מגמת עלייה בעקבות המשבר.

 

כל זה בא כאשר החות׳ים ביצעו כ-25 התקפות על ספנות סוחר מאז נובמבר, מה שגרם לרוב חברות הספנות לנתב מחדש את הספינות סביב כף התקווה הטובה. אם המצב בים האדום יימשך, המשלחים עשויים לשקול אפשרויות חלופיות כמו הובלה אווירית או רכבת עקב הפלגות ארוכות יותר דרך כף התקווה הטובה, אמר HSBC.

 

בנפרד, HSBC חוזה התאוששות מתונה בסחר העולמי ב-2024, כאשר היצוא העולמי צפוי לגדול ב-1.8% ב-2024 וב-3.4% ב-2025. עם זאת, מומלץ להיזהר בשל סיכוני צד פוטנציאליים כגון ריבית גבוהה יותר, אי ודאות בשוק הסיני, קונפליקטים גיאופוליטיים ואי ודאות מסחרית.