במנו שוקלים להעביר עגינת החורף לחו"ל

בעקבות הרפורמה בנמלים הושלשו תעריפי העגינה בנמלי ישראל ונראה כי הטיפול באוניות הנוסעים של מנו ספנות יעבור לנמלי יוון וקפריסין; נמל חיפה: "החורף הקרוב יהיה עמוס מאי פעם באוניות נוסעים ענקיות"


00:00 ,03.10.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

היום הודיעה חברת מנו ספנות כי היא שוקלת להעתיק במהלך עונת החורף את עבודות השדרוג והטיפולים הנדרשים לאוניות הנוסעים לנמלים בחו"ל. זאת לאור העלות הגבוהה של תעריפי העגינה.

בחברת מנו, אשר מיום היווסדה היה נמל חיפה נמל הבית לאוניות הנוסעים שלה, מציינים כי עלות העבודות על אוניות הנוסעים במהלך עונת החורף נאמדת בכ–15 מיליון שקל בשנה, כאשר הטיפול בכל אונייה לוקח בערך 3-4 חודשים.

כאמור, במנו טוענים כי תעריפי העגינה הושלשו במסגרת הרפורמה בנמלים ולכן, נשקלת האפשרות להעביר את אוניות הנוסעים שלה לנמלים בחו"ל. במידה ואכן האפשרות תתממש, ניתן להעריך כי הדבר יפגע כלכלית באותם בתי מלאכה, קבלנים טכניים, ספקים ונתוני שירות באזור חיפה והצפון, אשר עד היום עשו את העבודה ופרוייקטים אלו הינם גורליים לקיומם.

בחברת מנו ספנות טוענים כי ספינות נופש זרות כבר מצמצמות ונמנעות מלעגון בישראל בשל תעריפי העגינה המוגדרים על ידם כשערורייתיים ביחס לשאר הנמלים באזור. לטענתם, תעריפי העגינה בישראל גבוהים פי שלוש ופי שש מכל נמל של מדינה אחרת וזאת ללא כל הצדקה.

משה מנו, בעלים ומנכ"ל 'מנו ספנות': "בלב כבד אנחנו נאלצים להעתיק את עבודות החורף על האוניות לנמלים בחו"ל. מדובר בפגיעה בעסקים רבים בחיפה והאזור התלויים בפרנסה זו. אך לצערי, שלא כמו בישראל, במדינות אחרות כדוגמת יוון וקפריסין מבינים את ההשפעה של עגינת ספינות בחורף על שוק העבודה באזור שלהם ואפשרויות הפרנסה הנפתחות בפני התושבים המקומיים ועל כן עלויות העגינה בהן סמליות ונמוכות פי שלוש ויותר מישראל. אותם נמלים פונים אלינו ומחזרים אחרינו שנבוא לעגון אליהם ורק בישראל ובחיפה חושבים בדיוק להפך, דורשים מחירים חסרי תקדים וחסרי פרופורציות במקום לנסות ולשמר את לקוחות הנמל. מדובר במצב אבסורדי שאינו יכול להימשך עוד ועל הנמלים, משרד התחבורה ומשרד האוצר לפעול באופן מיידי בכדי לתקן את העיוות".

נציין כי חברת מנו ספנות היא מהוותיקות במשק הישראלי ובעיר חיפה.

מחברת נמל חיפה נמסר כי: "נמל חיפה שמח להעניק שירותים לחברת מנו בכלל זה עגינות חורף. רק בחורף האחרון בסערה הנדירה שהכתה את ישראל, זכו אוניות מנו לסיוע מסביב לשעון של אנשי מחלקת הים של הנמל." לעניין "בריחת אוניות" נוספות הגיבו בנמל כי: "להבדיל ממה שנרמז, החורף הקרוב יהיה עמוס מאי פעם באוניות נוסעים ענקיות שיפקדו את נמל חיפה ואף יעלו נוסעים ישראלים לקרוזים ברחבי הים התיכון."