ארה״ב ובריטניה: שחררו את האנייה שנתפסה על ידי איראן

ארה״ב ובריטניה קראו אתמול לאיראן לשחרר את ספינת המכולות MSC Aries שנתפסה על ידי כוחות איראניים ליד מצרי הורמוז. הספינה מופעלת על ידי חברת Zodiac Maritime, חברת ספנות בינלאומית בשליטתו החלקית של המיליארדר הישראלי אייל עופר


13:48 ,14.04.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

ארה״ב ובריטניה קראו אתמול לאיראן לשחרר את ספינת המכולות MSC Aries שנתפסה על ידי כוחות איראניים ליד מצרי הורמוז. הספינה מופעלת על ידי חברת Zodiac Maritime, חברת ספנות בינלאומית בשליטתו החלקית של המיליארדר הישראלי אייל עופר. הספינה המשייטת תחת דגל פורטוגל נחכרה על ידי Zodiac מאחת החברות הקשורות אליה ושהיא בעלת הספינה.

 

שר ההגנה של בריטניה, גרנט שאפס, פרסם את ההצהרה הבאה: ״תפיסת ספינת המשא MSC Aries על ידי איראן היא בלתי מתקבלת על הדעת ומהווה הפרה בוטה של החוק הבינלאומי. אנו קוראים לשחרר ללא דיחוי את הספינה וצוותה״. הוא הוסיף: ״אנחנו עובדים עם שותפים כדי למנוע הסלמה במזרח התיכון. איראן חייבת להפסיק מיד את התנהגותה מערערת היציבות״.

 

מצדו, דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, אדריאן ווטסון, תיאר גם את תפיסת כלי השיט כמעשה של ״פיראטיות״ על ידי איראן ו״הפרה בוטה של החוק הבינלאומי״. ״אנו מגנים בחריפות את התפיסה האיראנית במים בינלאומיים של ה- MSC Aries, המשייטת תחת הדגל הפורטוגלי, ושהיא בבעלות בריטית. ״אנו קוראים לאיראן לשחרר את כלי השיט והצוות הבינלאומי שלה באופן מיידי״, הוא הצהיר. יצוין כי לפי הפרסומים, הצוות על הספינה כולל 25 אזרחים הודים, פיליפינים, פקיסטנים, רוסים ואסטונים.

 

הבוקר (יום ב׳, 15 אפריל) החלו מאמצים דיפלומטיים קדחתניים של שלטונות הודו להביא לשחרורם של 17 אנשי צוות מהודו שהיו על סיפון האניה MSC Aries ושנחטפו על ידי משמרות המהפיכה האיראניים.

 

ובנוסף, הבוקר התבטא דובר שר החוץ האיראני וטען כי האניה נעצרה לאחר שהפרה חוקים ימיים, כהגדרתו.

 

הבוקר (יום ג׳) התברר שהאוניה MSC Aries הובילה מטען בשווי כולל של כ-93 מיליון דולר שנועד ליעדים ב-7 מדינות לרבות 21 מכולות 20 רגל בשווי של כ-3 מיליון דולר שיועדו ללקוחות בישראל (לחצו כאן לקישור לידיעה). האירוע מעלה דאגות לגבי ביטחון נתיבי הסחר העולמיים והשפעותיו על יציבות הסחר הימי.

 

ביום חמישי (18 אפריל) המאמצים הדיפלומטיים שהפעילה הודו על המשטר האיראני נשאו פרי והביאו לשחרורה של צוערת הודית גב' אן טסה ג'וזף, שהייתה אחת מ- 17 אנשי צוות בעלי אזרחות הודו, על אנית המכולות MSC Aries. האיראנים ממשיכים להחזיק באניה וב-24 אנשי הצוות, מתוכם 16 בעלי אזרחות הודית.