ארה״ב הודיעה על החרמת ייבוא הגז והנפט מרוסיה

מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט עלה בשבוע האחרון ליותר מ-130 דולרים לחבית, עלייה של כ-26%. ארה״ב מצטרפת לחרם הקנדי ומושכת אחריה מדינות באירופה


13:13 ,09.03.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן הודיע אתמול על איסור כולל של יבוא של נפט וגז מרוסיה לארה״ב במטרה להעניש את רוסיה על פלישתה לאוקראינה, לאחר לחץ שהופעל עליו מצד מחוקקים הן מהמפלגה הדמוקרטית והן מהמפלגה הרפובליקאית. ״לא ניקח חלק בסבסוד מלחמתו של פוטין״, אמר הנשיא האמריקאי.

 

הצעד צפוי למנוע יבוא של נתח קטן יחסית של נפט לשטחה של ארה״ב, שמקבלת פחות מעשרה אחוזים ממשאבי האנרגיה שלה ממוסקבה. עם זאת, המחוקקים בוושינגטון דרשו מביידן להבטיח להם שהנשיא ולדימיר פוטין לא ירוויח מעסקאות נפט אמריקאיות.

 

לדברי פקידים בממשל, ביידן התחבט במשך ימים בשאלה אם לנקוט את הצעד הזה, על רקע חשש שהמהלך יאיץ עוד יותר את העלייה במחירי הדלק — סוגיה פוליטית מרכזית בשנת בחירות. מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט עלה בשבוע האחרון ליותר מ-130 דולרים לחבית, עלייה של כ-26%. גם ממשלת בריטניה הכריזה על תכנית לצמצום יבוא של נפט רוסי עד לסוף שנת 2022.

 

כמה שעות לפני הכרזתו של ביידן פרסמה הנציבות האירופית - הרשות המבצעת של האיחוד האירופי - תכנית להפחתה הדרגתית של התלות באנרגיה רוסית עד לשנת 2030, תוך צמצום השימוש בגז רוסי עוד השנה בשיעור של כשני שלישים. הנציבות אמרה כי היא תעבור לספקים חלופיים ותקדם מדיניות של אנרגיה ירוקה יותר, שעליה הממשלות הלאומיות יהיו אחראיות ליישום.

 

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית, אמרה כי ״עלינו להיות עצמאיים מנפט, פחם וגז רוסיים. אסור לנו להסתמך על ספקית שמאיימת עלינו מפורשות. עלינו לפעול עכשיו כדי לצמצם את ההשפעה של עליית מחירי האנרגיה ולהאיץ את המעבר שלנו לאנרגיה נקייה״.

 

נציין כי גם קנדה כבר הטילה חרם על מוצרי נפט וגז מרוסיה ומכליות דלק שהיו בדרכן אליה נאלצו לשנות את נתיבן. יחד עם זאת ממשלת סין ממשיכה לרכוש דלק וגז מרוסיה ומוצאת דרכים יצירתיות לשלם עבורו.