ארגון BIMCO: כ-40 אניות ענק יימסרו במהלך 2018

על פי ספר ההזמנות, כ-53 אניות מכולה ענקיות - כולן בעלות נפח גדול יותר מ-13,500 TEU - אמורות להימסר השנה על ידי המספנות לבעליהן החדשים. הצפי הוא כי הביקוש יגדל במהלך 2018 ב-4.5%


11:21 ,22.02.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

ארגון BIMCO (Baltic and International Maritime Council) צופה כי תעשיית הספנות תתמקד במהלך השנה בהיערכות של קליטת אניות מכולה ענקיות ULCV כאשר על פי הערכת הארגון כ-40 אניות כאלה צפויות להצטרף לצי העולמי בשנת 2018.

 

על פי ספר ההזמנות, כ-53 אניות מכולה ענקיות - כולן בעלות נפח גדול יותר מ-13,500 TEU - אמורות להימסר השנה על ידי המספנות לבעליהן החדשים, אולם מספר זה צפוי להיות נמוך במעט שכן מספר חברות ספנות עשויות לדחות את תאריך קבלת האניות לידן. בשנת 2017, למשל, 55 אניות ענק היו אמורות להימסר לחברות הספנות אולם בפועל רק 43 אניות חדשות סופקו לבעליהן.

 

על פי ארגון BIMCO, במהלך שנת 2017 בעלי אניות ומשקיעים היו עסוקים בשוק האניות המשומשות, ונעשו עסקאות רבות בשוק כאשר 297 אניות – בשווי כולל של 4.178 מיליארד דולר - החליפו ידיים. אניות פאנאמקס היו מבוקשות במיוחד – בעיקר בשל מחירן האטרקטיבי ו-93 אניות מסוג זה החליף בעלות במהלך 2017.

 

במקרים רבים, מחירי האניות היה שווה ערך לערך הגריטה של האניות מה שהיווה סיכון קטן עבור הרוכשים. החל מאמצע שנת 2017 מחירי הגריטה ומחירי אניות יד שנייה רשמו עלייה.

 

לשם המחשה, אניית פאנאמקס בנפח 4,275 TEU שנבנתה בשנת 2009 הוערכה בשווי של 13.7 מיליון דולר ביולי 2016, 5.6 מיליון דולר בינואר 2017 ו-10.9 מיליון דולר בינואר 2018. במקביל שווי הגריטה של אותה אנייה היה 4.6 מיליון דולר, 5.6 מיליון דולר ו-8.1 מיליון דולר עבור אותן תקופות בהתאמה.

 

באשר לביקוש הכולל בתעשיית הספנות הימית ציינה BIMCO כי היא צופה שהביקוש יהיה נמוך מהביקוש בשנת 2017, אך עדיין גבוה מספיק כדי לשפר את מאזן השוק הבסיסי.

 

נציין כי על פי תחזיות הביקוש צפוי לגדול ב-4 עד 4.5 אחוזים לעומת גידול של 3.9% בצי האניות במהלך 2018.