אנליסטים בחברת הייעוץ הלונדוני Drewry מעריכים שאנו עומדים בפני עלייה חדה במחירי התובלה הימית במחצית השנייה של 2012. זאת בניגוד להערכות קודמות משנת 2011, שדיברו על כך שמחירי ההובלה הימית יגרדו את התחתית לאורך תקופה ארוכה בהרבה.
לדברי האנליסטים, דפוס הפעולה דומה הפעם לזה שהתרחש לפני שנתיים, כשמחירי התובלה הימית זינקו במהירות לאחר ההתרסקות של 2009. אולם בעתיד הקרוב, מנבאים האנליסטים, תהיה ההתאוששות הנוכחית קצרת מועד, כשרמת המחירים צפויה לחזור ולשקוע למחירי חודש דצמבר, לאחר סיום הגאות במחירי ההובלה לאור תקופת טרום ראש השנה הסיני.
מחירי ספוט בקווים אסיה-אירופה עלו בכמעט 50% בחודש האחרון. כך למשל הם ציינו את העלייה במחירי התובלה בקו שנגחאי- רוטרדם ל- 1,335 דולר למכולת 40 רגל, בהשוואה ל-1,230 דולר בשבוע שקדם לו ו-898 דולר בחודש דצמבר.
בחינת אזורי סחר נוספים מראה כי מחירי ההובלה בטרנספאסיפי עלו גם הם, עם תוספת של 5 דולרים בשבוע האחרון למכולת 40 רגל ולפיכך בקו שנגחאי-לוס אנג'לס עמדו מחירי ההובלה על 1,819 דולר, בהשוואה ל-1,436 דולר בחודש הקודם.
כאמור, ראש השנה הסיני הביא לגידול משמעותי בדרישה להובלה ימית בשבועות האחרונים. חלק מחברות הספנות דיווחו על תפוסה מלאה באניות , מה שהביא עימו גם את הקפיצה המשמעותית בגובה דמי ההובלה.
"אולם, השאלה הגדולה של כולם היא למשך כמה זמן יחזיקו מחירי ההובלה מעמד ומה משמעות הדבר לגבי הטרנספאסיפי ב-2012", אומר מרטין דיקסון, מנהל המחקר של מחלקת הקונטיינרים ב- Drewry, "לאחר שהגיאות של טרום ראש השנה הסינית תשכח מאוחר יותר החודש, יחזרו מחירי הספוט לרמת המחירים של דצמבר, אלא אם המובילים הימיים יסירו את הקיבולת העודפת או יעתיקו אותה לאזורי סחר אחרים".
האנליסטים של Drewry מעריכים כי דמי ההובלה הימית יעלו בצורה חדה במחצית השנייה של 2012, כשקשיי נזילות יגרמו לחברות לקצץ בעודפי ההיצע.
"חזרה על שנת 2010 נראית בלתי נמנעת, כשרמת המחירים עלתה והיצע המקום היה מוגבל ביותר", אמר דיקסון.
נציין כי לפני קפיצת המחירים האחרונה, מחירי ההובלה בקווים מזרח-מערב היתה בצניחה חופשית. בקווי הסחר אסיה-אירופה, בסחר הטרנספאסיפי והאטלנטי חלה ירידה של כ-38% ב-12 החודשים שהובילו לנובמבר 2011.