אנליסטים מתריעים: חברות הספנות חוזרות להיאבק על רווחיות

אנאליסטים של Drewry מזהירים: עודף קיבולת וצבר הזמנות אגרסיבי כבר נותנים את אותותיהם עם מחירים ספוט נמוכים ברוב קווי הסחר, כשחברות הספנות יאבקו בכדי לגמור את השנה ברווח


07:17 ,09.07.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

שילוב של קיבולת יתר וקביעת מחיר מסחרית אגרסיבית מאיים על הרווחיות של תעשיית הספנות להמשך שנת 2015. זאת לפי דוח ציפיות למגזר הספנות, שפורסם על ידי Drewry.

 

הדוח הנוכחי הוא הפוך מתחזית קודמת שפרסם Drewry, לפיו במהלך 2015 יפיק עולם הספנות כולו רווח של עד ל-8 מיליארד דולר. בדוח הנוכחי טוענים אנאליסטים ימיים שחברות הספנות יהיו ברות מזל לכסות את ההוצאות השנה, כשחלק מהחברות יחזרו להפסד בסוף השנה.

 

על פי האנאליסטים, הדרך היחידה של חברות הספנות להתמודד עם המצב הוא לבצע פעילות רדיקאלית כלפי עודף הקיבולת, הנמצאת עתה בכל אחד מקווי הסחר המרכזיים.

 

למרות שולי רווח של 8% ברבעון הראשון של השנה, החיסכון בהוצאות, שהתקבל ממחירי הדלקים הצונחים, הוטל על ידי חברות הספנות על המשלחים בצורת מחירי הובלה נמוכים יותר. לדברי Drewry, במבט קדימה יתקשו חברות הספנות לשמור על מחירי ההובלה הנמוכים.

 

אנאליסטים של Drewry מעריכים שמחירי הובלת המטען הגלובלי הממוצעים השנה יירדו בקצב המהיר ביותר מאז 2011, בה הגיעה הצניחה בהכנסות של חברות הספנות ל-10%. התחזית למחירי הספוט ודאי שלא קיבלה חיזוק ברבעון השני של השנה, בה צנחו המחירים בארבעת קווי הסחר המרכזיים בכיוון מזרח-מערב ב-32%.

 

כדוגמא הביאו אנאליסטים את ההחלטה האחרונה של ברית הספנות Ocean Three, להסיר כ-4% מהקיבולת בקווי הסחר אסיה-אירופה, כדרך להשאיר את רמת מחירי ההובלה בחודשים יולי ואוגוסט. אולם, הם ציינו שפעולות מכריעות עדיין נדרשות בקווי הסחר האחרים.  מלבד הפעילות בקווים טארנס-אטלנטיק לכיוון מערב, ואסיה-המזרח התיכון, לדברי אנאליסטים נדיר שכל כך הרבה קווי סחר מרכזיים הפגינו ביצועים כל כך חלשים בעת ובעונה אחת.

 

כל זאת, אומרים אנאליסטים, במקביל לעובדה שבכל רבעון נוספים 10-15 ULCV (אוניות מכולה אולטרא גדולות) ואיתן קיבולת נוספת לשוק הגלובלי. מאז חודש ינואר נוספה לקיבולת העולמית 1.4 מיליון TEU, כשהאנליסטים של Drewry מזהירים שצבר ההזמנות הגלובלי מתחיל לצאת משליטה.