אניות של מארסק בבעלות ישראלית יוצאות מהים האדום

חברת הספנות הדנית הודיעה כי צמד אניותיה החכורות - Lisa ו-Maersk Pagani - יוסטו ממסלולן כאשר המטענים שלהם נפרקו בנמלי איחוד האמירויות הערביות. שבתאי כהן, מנכ״ל מארסק ישראל: האניות שהוסטו לא תוכננו מראש להגיע לישראל


14:24 ,29.11.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

אניות בעלות קשרים לבעלים ישראלים מסיטות את מסלולן הרחק מהים האדום והים הערבי בכמויות גדלות והולכות, וזאת בעקבות סדרת התקפות במהלך 11 הימים האחרונים על ידי החות׳ים, האיראנים והסומלים.

 

חברת הספנות הענקית מדנמרק, מארסק, הפכה לשם הגדול האחרון שהכריז כי צמד אניותיה החכורות - Lisa ו-Maersk Pagani - יוסטו ממסלולן כאשר המטענים שלהם נפרקו בנמלי איחוד האמירויות הערביות דרך שיגרום לעיכוב של יותר משבוע לבעלי המטענים. שתי האניות הללו נחכרות מחברת XT Group שבראשה עומד אודי אנגל. בהודעה ללקוחותיה ציינה מארסק כי ״החלטה זו התקבלה תוך התייחסות מדוקדקת של גורמים שונים, תוך מתן עדיפות לבטיחות הצוות, כלי השיט והמטען שלכם״. 

 

שבתאי כהן, מנכ״ל סוכנות מארסק בישראל, התייחס לדברים ואמר: ״האניות שהוסטו לא תוכננו מראש להגיע לישראל. מדובר בהסטה ממוקדת וחד פעמית, והחברה נערכת בתרחישים שונים כדי להמשיך ולשרת את השוק הישראלי באופן מיטבי, כפי שעשינו עד כה״. 

 

חברות ספנות רבות אחרות עם אניות להן קשרים לישראל בצי שלהן קיבלו החלטות דומות בימים האחרונים. גם חברת צים, למשל, אמרה שמספר ספינות שלה יפנו דרך כף התקווה הטובה כדי להגיע ליעדיהן.

 

שרי החוץ של ה-G7 קראו ביום רביעי למיליציה החות׳ית להפסיק את האיומים על הספנות הבינלאומית ולשחרר כלי שיט ה-Galaxy Leader וצוותה בן ה-25 איש שנתפסו בתחילת החודש.

 

בהודעה שפרסמה יו״ר פורום ה- G7 - יפן, נכתב כי ״תוך דגש על חשיבות הביטחון הימי, אנו קוראים לכל הצדדים לא לאיים או להפריע למימוש חוקי של זכויות ניווט וחירויות על ידי כל כלי השיט״. 

 

ארה״ב הזהירה את כל האניות המסחריות העוברות באוקיינוס ההודי לנהוג בזהירות לאחר מספר עימותים בים האדום. המינהל הימי, סוכנות במשרד התחבורה האמריקני, פרסם התראה המורה לכל האניות ״לנהוג בזהירות בעת מעבר באזורים אלה ולהישאר מודעים לאיומים המתפתחים באזור זה״. ארה״ב גם מציעה לאניות להימנע ככל האפשר מהמים הבינלאומיים של איראן ומנמלי תימן ולשמור על ערנות מפני סירות קטנות ומזל״טים שעלולים להוות איום.