אנאליסטים: מוקדם לקבוע האם "מרוץ החימוש" של עולם הספנות יניב תוצאות

מחקר חדש מראה שמאז 1975 הוכפלה פי שש הזמנת אוניות גדולות, ועד סוף העשור יגדל צבר ההזמנות ב-13%. ואף חברה לא מתכוונת לעצור


12:56 ,13.07.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

מחקר שביצעו אנאליסטים ימיים מראה שהזמנה של אוניות המכולה הגדולות ביותר הוכפלה פי שש מאז 1975, כשעד סוף העשור הנוכחי אמור צבר ההזמנות של חברות הספנות לגדול ב-13%.

 

לפי המחקר, הגידול המאסיבי בגודל אוניות המכולה משקף את הגידול של הדרישה הגלובלית בארבעת העשורים האחרונים, בו חל גידול מהיר בתנועת המכולות על חשבון הובלת הצובר, במקביל לצורך של חברות הספנות להתחרות אחת בשנייה בצורה היעילה ביותר, תוך ניסיון להוריד מהעלויות התפעוליות.

 

על פי האנאליסטים, הטרנד של חברות הספנות להזמין את אוניות המכולה הגדולות ביותר לא מראה סימן להיחלשות, או לעצירה, והתחרות בין החברות צמחה לעוצמות שכאלה, שחלק מהאנאליסטים הישוו אתה ל"מרוץ החימוש".

 

כך, לדוגמא, בחצי השנה הראשונה של 2015 הזמינה CMA CGM שש אוניות בעלות קיבולת של 14 אלף TEU האחת, לאחר הזמנה מוקדמת יותר, של שלוש אוניות בעלות קיבולת של 20 אלף TEU. זאת בעוד ומארסק ליין הזמינה 11 אוניות בעלות קיבולת גדולה יותר מ-19,500 TEU וחברות ברית הספנות G6 MOL ו-OOCL הזמינו כל אחת אוניות בעלות קיבולת של 20 אלף TEU.

 

לדברי האנאליסטים, עדיין מוקדם לקבוע אם חברות הספנות ירוויחו מגודל האוניות, במיוחד כשבמצב הנוכחי, המגה-אוניות אחראיות על איחורים בלוחות הזמנים, צפיפות בנמלים ובעיות למפעילי טרמינלים ולמשלחים, בגלל ההכרח לבצע התאמות יקרות ביותר בציוד.