וירוס הנגיף קבע שיא חדש לכמות של מספר המכולות הלא פעילות ברחבי העולם, וניפץ את שיא המכולות המובטלות בעקבות המשבר הכלכלי העולמי של 2008 או בחודשים שלאחר התמוטטותה של האנג׳ין בשנת 2016.
על פי נתונים מחברת אלפאליינר, לפני תשעה ימים, צי המכולות המובטלות (Idled) הגיע לכמות של 2.04 מיליון TEU. השיא הקודם היה לפני כארבע שנים לאחר התמוטטותה של חברת האנג׳ין עם 1.59 מיליון TEU. שיא נוסף נרשם בשנת 2009 במהלך שיאו של המשבר הכלכלי העולמי שהחל בשנת 2008 עם נפח מושבת של כ-1.52 מיליון TEU.
על פי הנתונים, למעלה מהפלגה אחת מבוטלת על כל שתי הפלגות מתוכננות מאסיה לצפון אירופה עם התפשטות הנגיף. צמצום הקיבולת במהלך שמונה השבועות מתחילת השנה הסינית צפוי להגיע לכ-700 אלף TEU על פי אלפאליינר – פי שתיים מהצמצומים שהתרחשו בתקופה שלאחר ראש השנה הסיני אשתקד.
גם בנתיבי סחר אחרים חלו צמצומים בהיצע, ועל פי הערכות אלפאליינר, בסחר בין אסיה והים התיכון מדובר ב-290 אלף TEU ובטרנס-פסיפי בצמצום של 680 אלף TEU. בחברת אלפאליינר מעריכים כי הנגיף יפחית את היקפי תפוקת המכולות בנמלים סיניים - כולל הונג קונג - ביותר מ-6 מיליון TEU ברבעון הראשון של 2020.
על פי נתונים שפרסמה חברת הייעוץ הדנית Sea Intelligence חברות הספנות סופגות נזקים בשווי של 350 מיליון דולר לשבוע בשל התפרצות הנגיף והשלכותיו על הסחר הגלובלי.
ג׳ין סרוקה, מנכ״ל חברת נמל לוס אנג׳לס, שהינו הנמל הגדול ביותר בארה״ב מבחינת הפעילות מול המזרח הרחוק, ציין אתמול בראיון לרשת החדשות CNBC כי הוא צופה כי תפוקת המכולות בנמלי קליפורניה תרד ב-25% בחודש פברואר וב-15% במהלך הרבעון הראשון כולו.
סרוקה ציין כי מה-11 בפברואר ועד ה-1 באפריל בוטלו כ-40 הפלגות מהמזרח לארה״ב – כ-25% ממספר הפלגות שמגיעות לנמל לוס אנג׳לס בתקופה של אחר ראש השנה הסיני.
לצפייה בראיון עם ג׳ין סרוקה, מנכ״ל נמל לוס אנג׳לס:
בסין, בינתיים, מורגש מחסור גדול בנהגי משאיות על הכבישים ונמלי המדינה נותרים ״סתומים״ עם מספר עצום של מכולות הממתינות לצאת מהנמל ולהגיע ליעדם הסופי בתוככי המדינה, כמו גם מכולות הממתינות לפריקה על אניות.