אוקראינה מצליחה לגרום נזק לתעשיית בתי הזיקוק ברוסיה

על פי דיווחים בתקשורת מתחילת 2024 היו 15 התקפות מזל״ט נגד 13 בתי זיקוק בתשעה אזורים ברוסיה כולל תשע תקיפות תוך שבוע אחד בלבד. חברת המחקר קלארקסון: בתי זיקוק שהפסיקו את פעילותם בגלל התקיפות היו אחראים לכ-12% מיכולת זיקוק הנפט הלאומית של רוסיה


11:49 ,19.03.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

קמפיין המל״טים של אוקראינה להרוס את יכולת הזיקוק הרוסית זוכה לכמה הצלחות גדולות, כאשר עד 12% מבתי הזיקוק הגדולים בעולם נאלצו להשעות את פעילותם בעקבות התקיפות. ההשפעה על שילוח המכליות היא שמוסקבה עשויה להחליט לשלוח יותר נפט גולמי בשבועות הקרובים בעוד תיקונים דחופים יבוצעו במספר מתקני זיקוק.

 

הצבא האוקראיני ביצע בסוף השבוע תקיפה נוספת של מזל״ט על מתקן נפט ברוסיה. הפעם, היעד היה בית הזיקוק של סלביאנסק באזור קרסנודר, כ-300 ק״מ מהגבול עם אוקראינה. על פי דיווחים של כלי תקשורת מקומיים, התקיפה - שבוצעה באמצעות שבעה כלי טיס בלתי מאוישים (מל״טים), בתיאום שירות הביטחון הממלכתי של אוקראינה והכוחות המיוחדים של אוקראינה, הביאה לשריפה בבית הזיקוק וללא נפגעים בנפש. כוחות רוסים הצליחו ליירט את המל״טים, אך המכשירים שנפלו לתוך בית הזיקוק גרמו לתחילת השריפה. בית הזיקוק של Slavyansk הוא מפעל פרטי עם קיבולת של 4 מיליון טון נפט בשנה או כמיליון חביות ליום.

 

על פי דיווחים בתקשורת מתחילת 2024 היו 15 התקפות מזל״ט נגד 13 בתי זיקוק בתשעה אזורים ברוסיה כולל תשע תקיפות תוך שבוע אחד בלבד.

 

אנליסט מהקרן הלאומית לביטחון אנרגיה של רוסיה, איגור יושקוב, אמר באמצעות טלגרם כי התקיפות על בתי זיקוק נפט היו בעייתיות יותר מאלו על מחסני הדלק, שכן השריפות במחסנים גורמות רק לבעיות קצרות טווח בצורה של דלק שרוף. הוא הוסיף כי השביתות בבתי הזיקוק היו חמורות יותר שכן מתקנים מורכבים טכנולוגית כאלה דורשים תיקונים מסובכים.

 

על פי חברת המחקר קלארקסון, בתי זיקוק שהפסיקו את פעילותם בשבוע שעבר בגלל התקיפות היו אחראים לכ-12% מיכולת זיקוק הנפט הלאומית של רוסיה. בכיר בתעשיית הנפט הרוסי אמר כי סך של 600,000 חביות של קיבולת זיקוק נפט יומית נפגעו על ידי תקיפה של מזל״ט אוקראיני.

 

בנק JP Morgan העריך כי התקיפות האוקראיניות פגעו ביכולת ייצור של כ-900,000 חביות ביום של קיבולת זיקוק נפט רוסית, וכי ״ייתכן שיעברו מספר שבועות, אם לא חודשים עד שהקיבולת תחזור לרמתה לפני התקיפה״, הציע הבנק בהערת מחקר.

 

כדי לפצות על כך, רוסיה תגדיל את יצוא הנפט דרך נמליה המערביים בחודש מרץ בכמעט 200,000 חביות ליום או בכ-10%, וצפוי שיהיה גידול נוסף עקב ההתקפות המתמשכות על בתי הזיקוק. דו״ח של חברת המחקר קלארקסון ציין כי העצירות שנכפו על הייצור בבתי הזיקוק שהותקפו, מהוות 1% מכושר הזיקוק במונחים עולמיים.