MSC Cruises מציגה: כלי חדשני לאופטימיזציה של מסלולי שייט

הכלי שפותח, המכונה OptiCruise, בוחן באופן מקיף גורמים רבים המשפיעים על תכנון כל אחד ממסלולי השייט של החברה כדי להשיג את רמת היעילות האופטימלית תוך שמירה על הנאה מירבית של הנוסעים ואף יכול לסייע בהפחתת פליטות של עד 15% בגזי החממה של צי האניות עד שנת 2026


11:12 ,05.08.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת MSC Cruises, מובילה עולמית בתחום השייט, פיתחה מודל מתמטי חדש בשיתוף פעולה עם חברת המחקר OPTIMeasy, המשויכת לאוניברסיטת ג׳נובה שבאיטליה. המודל בוחן באופן מקיף גורמים רבים המשפיעים על תכנון כל אחד ממסלולי השייט של החברה כדי להשיג את רמת היעילות האופטימלית תוך שמירה על הנאה מירבית של הנוסעים.

 

בניגוד לגישה המסורתית המתמקדת בעיקר באטרקטיביות היעדים, הכלי החדש שנקרא OptiCruise משלב מגוון פרמטרים לאופטימיזציה. ביניהם, רצף עגינות בנמלים, זמני יציאה וכניסה לנמלים, מהירות ההפלגה, אטרקטיביות היעדים ועלויות תפעוליות. באמצעות אלגוריתמים מתקדמים, OptiCruise מזהה מסלולים אופטימליים המאזנים בין חוויית הנוסעים לבין יעילות אנרגטית מקסימלית.

 

תכנון מסלול השייט מתבצע בדרך כלל שנתיים לפני שההפלגה יוצאת לדרך והיתרונות של OptiCruise יבואו לידי ביטוי כבר בשנת 2026. הטכנולוגיה כבר נוסתה בהצלחה באוניית MSC Bellissima במשך 12 חודשים, בהפלגה בין 17 נמלים בים התיכון. עם הרחבת הצי ל-24 אוניות עד 2026, OptiCruise צפוי להשפיע משמעותית על כלל פעילות החברה.

 

אסטרטגיית MSC Cruises להשגת אפס פליטות גזי חממה נטו עד שנת 2050 לפעילות הימית שלה מתמקדת בשלושה תחומים מרכזיים - טכנולוגיית אוניות ומנועים, יעילות תפעולית ודלקים מתחדשים. OptiCruise נכלל במיקוד ביעילות תפעולית כאשר חברת השייט עושה שימוש רב יותר בדיגיטציה כדי להגביר את יעילות צריכת האנרגיה.

 

מיקל פרנצ׳יוני, מנהל בכיר באגף הרכש והלוגיסטיקה של MSC Cruises: ״זיהינו ופיתחנו טכנולוגיה חדשה זו כדי לייעל את תהליך קבלת ההחלטות של תכנון המסלול במטרה להפחית עוד יותר את הפליטות בכל הצי שלנו החל משנת 2026. צוות OPTIMeasy חישב כי הטכנולוגיה צפויה להוביל לחיסכון ממוצע של 10-15% בדלק ובפליטות בכל הצי שלנו, ומייצג צעד משמעותי לקראת השגת מטרתנו להגיע לאפס פליטות גזי חממה עד שנת 2050״. 

 

OptiCruise פותח במסגרת פרויקט CHEK הממומן על ידי האיחוד האירופי, כחלק ממאמץ רחב יותר לקידום פתרונות ירוקים בתעשיית השייט העולמית. המודל המתמטי אושר לפיתוח על ידי פרויקט CHEK מכיוון שהוא זוהה כגורם שיוכל להפחית באופן משמעותי את הפליטות, לא רק עבור MSC Cruises אלא בכל תעשיית השייט.

 

פרויקט CHEK הוא חלק מתוכנית המחקר והחדשנות Horizon של האיחוד האירופי בהובלת אוניברסיטת ואאסה בפינלנד ומשלב מומחיות של גורמים מובילים בתעשייה כולל Wärtsilä, Cargill ,Lloyds Register ועוד.