Jumbo פרקה המטען הכבד ביותר שהגיע לישראל

האוניה Mv. Fairlane פרקה אמש את המטען הכבד- שני כורים במשקל כ-760 טון כל אחד ומנוף המיועדים לחברת בתי הזיקוק. לוסי בורכרד, סוכני החברה בישראל: זהו אחד הפרויקטים המורכבים בישראל בתחום הובלת מטענים חריגים וכבדים


00:00 ,07.03.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

המטען הכבד ביותר שפורק עד כה בנמלי ישראל, נפרק אמש בנמל מספנות ישראל על ידי  האוניה Mv. Fairlane השייכת לחברת Jumbo Shipping.

 

מנציגת Jumbo Shipping בישראל, חברת לוסי בורכרד, נמסר כי, המטען כלל שני כורים (ריאקטורים) של כ-760 טון כל אחד, במידות של 31 מטר אורך ובקוטר של כשישה מטרים בשווי של 28 מיליון יורו. המטען מיועד לחברת בתי הזיקוק חיפה, כחלק מפרויקט הפצחן המיימני. פרוייקט זה בעלות של כחצי מיליארד דולר עשוי להכפיל את שווי השוק של בז"ן בשנים הבאות. הפיצוח הינו אחד משלבי תהליך זיקוק הנפט והמהלך צפוי לשפר את ניצולת הנפט להכנת תזקיקים.

 

פרויקט השינוע כלל את שיתוף הפעולה בין Mammoet Transport, Jumbo Shipping, חברת Taavura, נמל מספנות ישראל, וחברת לוסי בורכרד ספנות בע"מ.

 

עוד נמסר כי, חברת Jumbo Shipping הובילה את המטען באמצעות האוניה Fairlane בעלת שני מנופים של 400 טון כל אחד, עם כושר הנפה של 800 טון יחדיו. בנוסף לשני הכורים שכלל המטען, האוניה שינעה מנוף מתנועע מדגם Demac CC6800, בעל כושר הנפה של כ-1250 טון. מנוף זה ישמש להצבת הריאקטורים בשטח בז"ן ובגמר העבודה יצא מישראל חזרה לחו"ל.

 

פריקת הכורים מהאוניה בוצעה אל המיבדוק השייך למספנות ישראל, כאשר האוניה Fairlane נקשרה במקביל אליו. האוניה הניפה את המטען הכבד מעל דופן המבדוק אל עגלת השינוע המיוחדת שהוצבה על המיבדוק לקבלת המיטען. עגלה הידראולית זאת הינה בעלת 256 גלגלים ב-32 שורות, אורך 31 מטרים רוחב 6.30 מטרים ומשקלה כ-120 טון. הפריקה הצריכה הנפה מעל דופן המיבדוק שהינו בגובה של כ-11 מטרים גובה מעל פני המים, ורוחב כ-3.5 מטרים ובתוספת רוחב הפגוש של כ-1.20 מטרים, מביא את ההנפה של כ-760 טון למרחק של קרוב לשבעה מטרים למרכז העגלה הנושאת.

 

בלוסי בורכרד ציינו עוד כי, זהו אחד הפרויקטים המורכבים בישראל בתחום הובלת מטענים חריגים וכבדים. מעט מאוד חברות בישראל מתמחות ובעלות יכולת ביצוע של פרוייקט שכזה. חברת Jumbo Shipping, החברה המובילה בעולם להובלת ציוד כבד ומסובך לשינוע, מפעילה 14 אוניות עם יכולת הנפה/הרמה של עד 1800 טון. צי אוניותיה כולל גם אוניות Dynamic Positioning Vessels עבור יעוד ייחודי של טעינה, הובלה והצבה של מטענים כבדים לתעשיית קידוחי הנפט בים, והצבת מודולים כבדים מתחת למים, כל זאת ללא צורך בשינוע כפול.

 

עוד צוין כי, בניגוד בולט להובלת מטענים אחרים, הובלת מטעני פרויקטים כבדים מחייב מקצועיות חריגה. גרימת נזק או תקלה משפיעים קשות על המשך הפרויקט ויש לכך השלכות כספיות רבות משקל, לא רק אובדן או נזק למטען עצמו, אלא עיכוב ואף עצירה של פרויקט יקר. יש מעט מובילים ימיים שהובלות מסוג זה הם עיקר עיסוקם.

 

האוניות של חברת Jumbo Shipping, שנוסדה ב-1968, מאופיינות בשוקע קטן ביחס ליכולת נשיאת המטען אשר נותנת להם אפשרות להתקרב מאוד לנקודת הפריקה שלעיתים נמצאת במקומות נידחים. המחסנים בבטן האוניה הם מלבניים כדוגמת קופסת נעליים עם ספנות משתנות, זאת על מנת לנצל את הקיבולת בצורה יעילה. צוות האוניה הוא היחידי המורשה לתפעל את המנופים המיוחדים, הם אלה שקושרים את המטען ומרתקים אותו לאוניה. לאוניות יש מערכת בקרת יציבות מיוחדת המאפשרת שינוע וניטול של מטענים מיוחדים אלה. עבודות הכנה הנדסיות, תכנון וחישובי יציבות קודמים לכל הובלה, טעינה ופריקה והם שמים את החברה ברף הגבוה ביותר בענף.