Drewry: גודל האוניות אינו ערובה לשיפור בהכנסות

אנאליסטים מציינים שעם כניסה צפויה של 2.6 מיליון TEU עד לסוף 2017, חברות הספנות חייבות להתרכז בשיפור הכנסות ל-TEU במקום בהפחתת עלויות תפעוליות


11:02 ,06.04.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

אנאליסטים של Drewry צופים שמגזר המכולות יהפוך ל"מאוד מכוער" במחצית השנייה של השנה, במידה וההפסדים ימשיכו להיערם וחברות הספנות ימשיכו למקד את תשומת הלב רק על הפחתת עלויות במקום על שיפור ההכנסות ל-TEU.

 

ברבעון האחרון של 2015 רשמו רוב חברות הספנות הפסדים, למרות השגה של גורמי עומס משביעי רצון. זאת בגלל שמחירי ההובלה הימית המשיכו לצנוח דרמטית. מאז המשיכו מחירי הספוט לרדת.

 

לדברי Drewry, חברות הספנות צריכות עכשיו להתרכז בהכנסות פר TEU במקום בגורמי עומס של התעשייה. "בעולם בו עודף קיבולת היא דבר נתון בכל תעשייה, גורם עומס של 85%, לדוגמא, לא צריך להיחשב כאסון בכל קנה מידה", אמר ניל דקר, מנכ"ל חטיבת חקר המכולות.

 

מעבר לכך, אמר דקר, מאחר וקיבולת גלובלית של 2.6 מיליון TEU אמורה להצטרף לצי הגלובלי עד לסוף 2017, גורם עומס, אפילו נמוך, מהווה מציאות חדשה שחברות הספנות צריכות להתרגל אליה.

 

עכשיו, אמר דקר, היות וחברות הספנות לא מסוגלות יותר להוריד עלויות תפעוליות בקצב שווה להאטה בכלכלה העולמית, חיוני שהן יתמקדו בהכנסות, היות והיתרונות של מחירי הדלקים הנמוכים כבר מיצו את עצמם.

 

לדברי Drewry, בשנה האחרונה לבדה קפץ הגודל הממוצע של אונייה בקווי הסחר אסיה-צפון אירופה מ-12 אלף TEU ל-14 אלף TEU, מה שמצביע על העובדה שחברות הספנות ממשיכות להאמין שהקטנת עלויות הספוט הוא הדבר היחיד ההכרחי בכדי להבטיח רווחיות, והן מאמינות שגודל האוניות לבדן יבטיח את ההצלחה. זאת בניגוד למחקר עכשווי, שהראה שההשפעה של כלכלה המבוססת על גודל (לאחר הכנסת המגה-אוניות לשירות) הינה פחותה בהרבה ממנה שנחשב.

 

לדברי Drewry, ישנה עדות לכך שחברות הספנות מתחילות לשים לב לדבר זה. מארסק ליין והאפאג לויד הודיע לאחרונה שהן מתכננות להתרכז מעתה בקווי שירות נישה, בהם ניתן להשיג שיפור של איכות ההכנסות, במקום בגודל האוניות.