78 שנה להקמת צים

סיפורה של חברת צים שזור בתולדות מדינת ישראל, החל מהובלת גלי העלייה הגדולים של ראשית המדינה, בניית צי סוחר עברי ועוד. לרגל המאורע הושלם פרויקט להעלאת שני כתבי עת היסטוריים של החברה


13:33 ,08.06.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת צים ציינה השבוע 78 שנים להקמתה ולרגל האירוע צים חושפת כי בימים אלה ממש הושלם פרוייקט משותף של חברת צים והספרייה הלאומית, במסגרתו הועלו שני כתבי עת היסטוריים של החברה, ״תורן״ ו״צים״, לאתר העיתונות היהודית ההיסטורית של הספרייה הלאומית. כתבי העת, שיצאו לאור החל משנת 1953 וליוו את תולדות חברת הספנות הלאומית צים, עברו דיגיטציה והם נגישים כעת במלואם ברשת כולל אפשרויות חיפוש לפי מילות מפתח.

 

סיפורה של חברת צים שזור בתולדות מדינת ישראל, החל מהובלת גלי העלייה הגדולים של ראשית המדינה, בניית צי סוחר עברי, דרך סיפור אוניות הנוסעים של צים שהפכו לחלק מן ההווי הישראלי ונותרו מקור לנוסטלגיה וגעגוע, וכלה במאבק על חופש השייט ושמירה על עורקי המסחר והכלכלה של ישראל הצעירה. את כל אלה ועוד ליוו כתבי העת שהוציאה צים עבור עובדי החברה, קהילת הספנות הישראלית והציבור הרחב. כתבי העת כוללים מאמרים ודיונים מקצועיים, ראיונות ופורטרטים של אנשי ספנות, קטעי הווי וגם קטעי ספרות ושירה של כותבים בולטים. כל אלה זמינים כעת באתר הספריה הלאומית, בקישור הנ״ל.  

 

נשיא ומנכ״ל צים אלי גליקמן: ״המורשת של חברת צים היא חלק מאיתנו, אנו גאים בה ופועלים לשימור ותיעוד ההיסטוריה המרתקת שלנו. הדיגיטציה של כתבי העת ההיסטוריים והכללתם באתר העיתונות ההיסטורית של הספרייה הלאומית מנגישה לכל המעונין בכך את סיפורה המרתק של החברה״.

 

לדברי אייל מילר, מנהל אתר העיתונות ההיסטורית, ״חשיבותם של העיתונים היא כמובן בתיעוד תולדות הספנות הישראלית ופרקים חשובים בתולדות הספנות מדינת ישראל; אך כמו בכל דבר שקשור לחקר העיתונות וכתבי העת - הדברים המעניינים לא פעם אלו הם דווקא הדברים שלא קשורים ישירות לנושאי הספנות והסחר - אלא דווקא להיבטים נוספים שעולים וצצים מבין השורות - היבטים תרבותיים וחברתיים לצד שלל פרטים שהם כביכול אזוטריים. אלו כמו אלו יוסיפו לחוקרי וחובבי העבר חומר חשוב ומרתק לעבוד איתו״.

 

חברת צים שירותי ספנות משולבים נוסדה בישראל בשנת 1945, והיא חברת ספנות והובלה ימית גלובלית מובילה. לצים פעילות ביותר מ-90 מדינות, והיא משרתת כ-34,000 לקוחות ביותר מ-300 נמלים ברחבי העולם.