14 חברות ספנות תחת חקירה בחשד לתיאום מחירים

נציבות האיחוד האירופאי פתחה בחקירה רשמית. החשד הוא שהחברות הודיעו אחת לשנייה על העלאות מחירי ההובלה הימית דרך הודעות פומביות


00:00 ,27.11.2013 מאת: מערכת פורט2פורט

נציבות האיחוד האירופאי פתחה בבדיקה של 14 חברות ספנות החשודות בעבירות רגולטוריות בנוגע לתיאום מחירים.

על פי החשד, הדרך שבה תואמו לכאורה המחירים היתה דרך מתן רמזים וסימנים אחת לשנייה על ידי פרסום הודעות פומביות בנוגע להעלאות מחירים של כל חברה.

לדברי דיווחים שפורסמו ב"Financial Times" הלונדוני, מאז 2009 אותן חברות נהגו לפרסם הודעות פומביות בנוגע להעלאות מחירי ההובלה הימית באתרי האינטרנט שלהן וכן בעיתונות המקצועית.

חברת הספנות הגדולה בעולם מארסק ליין פרסמה הודעה, לפיה "אין לה סיבה להאמין" שהיא עברה על חוקי הרגולציה של האיחוד האירופאי. החברה הוסיפה, שלא התקבלה הודעה ואו מכתב מהאיחוד בנושא, אולם "קיבלנו הודעה שאנו נהיה חלק מהחקירה".

חברת הספנות הצרפתית CMA CGM אישרה שהיא אחת מאותן 14 חברות הנמצאות תחת חקירה, אולם החברה התעקשה שהיא נוהגת לחלוטין לפי חוקי האיחוד.

לדברי הודעה שפרסמה נציבות האיחוד, נוהל תיאום המחירים התבצע כך, שחברות הספנות יכלו לאותת לחברות אחרות על כוונות עתידיות של העלאות מחירים, דבר העלות לפגוע בתחרות ובלקוחות בקווי הסחר מ/אל אירופה.

ההודעה על החקירה מגיעה שנתיים לאחר שנציבות האיחוד פשטה על משרדיהן של כמה מחברות הספנות הגדולות בעולם בטענה לתיאום מחירים. בין החברות שנחקרו ב-2011 היו מארסק ליין, האפאג-לויד ו-NOL.

יצוין שנציגות האיחוד האירופאי יכולה להשיט על חברות הספנות קנסות בגובה של עד 10% מההכנסות הגלובליות שלהן.