סערה בארה"ב בעקבות רכישת P&O Ports ע"י חברה מדובאי

חברת DP World מדובאי רכשה את החברה לניהול נמלים בעסקת ענק ששווייה 6.9 מיליארד דולר. מתברר כי החברה מפעילה שישה נמלים מרכזיים בארצות הברית, עובדה שעוררה ביקורת רבה


00:00 ,23.02.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת DP World מדובאי רכשה את החברה לניהול נמלים בעסקת ענק ששווייה 6.9 מיליארד דולר. מתברר כי החברה מפעילה שישה נמלים מרכזיים בארצות הברית, עובדה שעוררה ביקורת רבה
 
ההשלכות של עסקת הענק בין חברת P&O Ports לבין DP World ממשיכות להסעיר את הרוחות בארה"ב. הפרשה התחילה כאשר חברת Dubai Port World, חברה ממשלתית מאיחוד האמירויות השוכנת לחופי המפרץ הפרסי, הגישה הצעה שאי אפשר לסרב לה: רכישת חברת P&O Ports, חברה לניהול נמלים לה אחזקות ברחבי העולם, בסכום של 6.9 מיליארד דולר.
 
כזכור, DP World התמודדה על המכרז מול חברת PSA הסינית, אולם הם זכו במרכז לאחר שהסינים החליטו לסגת עקב ההצעה הגבוהה.
 
"דובאי פורט וורלד" הוכרזה כזוכה במרכז, קיבלה את כל האישורים והעסקה תצא לפועל ב-2 במרץ, והמשמעות היא כי האחזקות של חברת P&O Ports יעברו לידיה. תחת החברה, שעסקה באחזקה וניהול נמלים ברחבי העולם, פועלים גם שישה נמלים מרכזיים בארה"ב, עובדה שמעוררת כיום ביקורת רבה בקרב פוליטיקאים ואנשי חוק בארצות הברית, במיוחד לאור המצב הביטחוני החדש בו שרויה ארה"ב מאז התקפות הטרור של 11 בספטמבר.
 
אירועי ה-11 בספטמבר העלו את מודעות הציבור לאבטחת נמלי התעופה למקום גבוה בסדר היום הציבורי, אבל מומחי אסטרטגיה צבאית מאשרים שפגיעותו של קו החוף של ארה"ב, שאורכו 153,000 ק"מ, מטרידה יותר, מכיוון ש-14 מבין 20 הערים הגדולות של אמריקה, ויותר ממחצית אוכלוסיית ארה"ב ממוקמת שם. יהא הכלי שייבחר אשר יהא – כלי נשק כימיים או ביולוגיים, חומרי נפץ ברמה גבוהה, או "פצצות מלוכלכות" רדיואקטיביות – מחבלים עלולים להבריח אותם דרך אחד מ-360 הנמלים של ארה"ב.
 
למרות ששרי הממשל האמריקאי אישרו את העסקה, וגם הנשיא בוש ממשיך להגן עליה והצהיר כי ישתמש בזכות הווטו שלו אם הקונגרס ינסה להכשיל אותה, הסנטורית הילארי קלינטון מניו יורק והסנטור רוברט מנדז מניו ג'רזי הזדרזו לצאת בהודעה כי הם יפעלו לחקיקת חוק שימנע מכירת חברות אמריקאיות לניהול נמלים לידי חברות הנמצאות בידי ממשלה זרה.
 
יש לציין כי ההתפתחות הזאת מזכירה את התנהלות העניינים בשנה שעברה, כאשר CNOOC, חברת הנפט הענקית מסין, עמדה לרכוש את חברת הנפט האמריקאית Unocal. גם אז העסקה עוררה ביקורת רבה ולחץ מצד הקונגרס האמריקאי, אשר גרמו בסופו של דבר לחברה הסינית לסגת מהצעתה.