סיטרמן על הליקויים בזמן המלחמה: אי אפשר לעבור לסדר היום

גדעון סיטרמן, מנכ"ל משרד התחבורה, נכנס לתפקידו חודש לפני פרוץ מלחמת לבנון השניה ואם להסתמך על דבריו אמש בכנס, היא הדליקה לא מעט נורות אדומות לגבי התנהלות המערכת התחבורתית במדינת ישראל במהלך שבועות הלחימה בצפון


00:00 ,19.10.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

גדעון סיטרמן, מנכ"ל משרד התחבורה, נכנס לתפקידו חודש לפני פרוץ מלחמת לבנון השניה ואם להסתמך על דבריו אמש בכנס, היא הדליקה לא מעט נורות אדומות לגבי התנהלות המערכת התחבורתית במדינת ישראל במהלך שבועות הלחימה בצפון.
 
"אני לא מוכן לעמוד בראש מערכת שמתפקדת כך. אי אפשר לעבור לסדר היום. לטובת כך הוקמה ועדה בדיקה", אמר מנכ"ל משרד התחבורה בפתח דבריו.
 
לדבריו, הרפורמה בנמלים יצאה לפני קרוב לשנתיים והיא העצימה את הבעיה כאשר מגיעה עת חירום. "במקום מערכת ריכוזית אחת של רנ"ר נוצרו 4 הנהלות עם תחומי סמכות שונים ובעת חירום זה יוצר בעיה. אין חידוד להחלטות ולסמכויות והדברים נופלים בין הכסאות". הוא הוסיף שלכשלים שנתגלו התווספה מערכת שבגלל חשיבה כלכלית לא הכריזה על מצב חירום. 
 

"אי אפשר להמשיך כך. נגמר. לא במקום שאני נמצא. זה אומר שהוועדה לבחינת לקחי המלחמה תבחן כל פניה שתתקבל. היא עובדת ללא ליאות. היא אמורה לסיים את כתב המינוי במרץ 2007. היא תקבל תמריץ ותסיים קודם. יש הרבה מימדים: משפטי, חוקתי, ברמת ממשלה. כל אלא יבואו לידי ביטוי בלקחים שתקבל הועדה", אמר סיטרמן.
 
סיטרמן גם התייחס ל"שרירים" שהפגינו ועדי העובדים באשדוד במהלך תקופת המלחמה. "לא מקובל עלי. אמרתי את זה לעובדים וזה ייחשב להם. לכל יום ראשון יש יום שני. אני לא מוכן שינסו לשפר עמדות בזמן חירום. נצטרך להכניס נהלים לגבי ניהול בעת חירום".
 
בהתייחסו לנושא ניוד ציוד ועובדים בין חיפה ואשדוד במהלך המלחמה מתח מנכ"ל משרד התחבורה ביקורת על הדרך שבה התנהלו הדברים. "קודם כל נותנים ואח"כ שואלים. יש ערבות הדדית. כאן אין נהלים או תקנות או סמכויות אלא של הבנה מינימלית של האחריות הצבורית שיש לכל אחד במסגרת תפקידו".
 
על נושא הרפורמה אמר מנכ"ל משרד התחבורה: "הרפורמה בנמלים בשלב הזה היא רק כותרות", לדבריו. ברמה היומיומית, מבחינתם של נותני השירותים, לא השתנה כלום. "אנו בתחילת הדרך של המהלך ולזה צריך להתייחס", הוא אמר.
 
בהקשר לסוגיית הרפורמה בתעריפים אמר סיטרמן : "אני לא מתכוון לעשות שום מהלך ללא שימוע ציבורי ברור. לא תהיה החלטה בנושא זה ללא גילוי נאות ושקיפות. לא יהיה. לא איתי. הודעתי לאוצר: רוצים? אז יש לכם פרטנר. אני לא מבין שפה אחרת. אנו חייבים להבין איך כל מהלך שלנו משפיע על הספקים והלקוחות".
 
"אומרים לי כל הזמן שיש עיוות בתעריפים", הוסיף, "ייתכן וזה נכון. אבל אני שואל את עצמי האם בשם אישור העיוותים כעקרון אנו לא מזיזים את רצפת הריקוד כך שכולנו נהיה על הרצפה במקום לרקוד. בגלל החשיבות העליונה של הנמלים והחיוניות למשק הישראלי, הדברים ייעשו באחריות ובזהירות הראוייה. אני לא אעשה עם האוצר מהלכים שאני לא מבין את השפעתם".
 
הוא הביע את רצונו להקים צוות סימולציה שיבחן כל החלטה שהם עשויים לקבל. "הנמלים הם אבי העורקים של הכלכלה הישראלית. אני אשכנע את האוצר ללכת בשכל ולא בכוח".