סיטרמן: חשיבות מיוחדת ביישום המלצות ועדת טוניק

מנכ"ל משרד התחבורה ציין בכנס שנערך בהרצליה את החשיבות שהוא רואה בתפקוד מיטבי של נמלי הים "מכיוון שאין להם תחליף". סגיס: צריך להיערך למצב שבאשדוד נופלים טילים ונמל חיפה יקלוט את המטענים"


00:00 ,31.05.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מנכ"ל משרד התחבורה ציין בכנס שנערך בהרצליה את החשיבות שהוא רואה בתפקוד מיטבי של נמלי הים "מכיוון שאין להם תחליף". סגיס: צריך להיערך למצב שבאשדוד נופלים טילים ונמל חיפה יקלוט את המטענים"
 
בכנס משרד התחבורה שנערך אתמול בהרצליה ועסק במסקנות ועדת טוניק לבחינת הארגון, התפעול והתפקוד של המערכות התחבורתיות-נמליות בישראל במצב חירום וברגיעה השתתפו בכירים ממשרד התחבורה, מגזר הספנות והמשתמשים בהובלה ימית בהם נציגי התעשיינים.
 
יו"ר הוועדה, עו"ד יהודה טוניק, ציין בדבריו במהלך הכנס כי "במהלך המלחמה נחשפו ליקויים במערך העורף של ישראל, שחלקם קיימים גם ברגיעה והמלחמה החריפה אותם. חלק מהבעיה היה אי-הכרזה על מצב מל"ח אלא רק על מצב מיוחד בעורף - הגדרה שהיא חסרת נפקות משפטית". 

טוניק ציין כי "לא היתה הבהרה של סמכויות ואחריות. למשרד התחבורה לא היו סמכויות לריתוק עובדים, לניוד עובדים וציוד, למתן הנחיות כניסה לנמלים, לתיאום פעילות הרכבת וכו'. מטה מל"ח פעל באופן לא פורמלי ולא היו לו סמכויות לפעול כראוי".
 
עו"ד טוניק ציין כי המנהלה המאולתרת שהקים מנכ"ל משרד התחבורה סימנה למעשה מי הגורמים שצריכים להיות מעורבים במנהלת חירום עתידית.
 
עו"ד טוניק הוסיף כי הוועדה המליצה על הקמת גוף תכנוני מרכזי בעל סמכויות, שיתאם בין כל הגורמים העוסקים בתחום התחבורה, כך שבפני משרד הפנים תובא עמדה אחידה לגבי הצרכים התחבורתיים.
 
מנכ"ל משרד התחבורה, רו"ח גדעון סיטרמן, שנכח אף הוא בכנס, ציין בדבריו כי על המדינה להתכונן לגישת ה"לנד לורד" המקובלת בעולם. הוא אף התייחס לבעיית השביתות והעיצומים שהתעוררה בנמלים בחודשים האחרונים והדגיש כי צריכות להיות הבנות לגבי מערכת יחסים חדשה עם העובדים. "במערכת היחסים של המדינה כ'לנד לורד' עם העובדים – לא ייתכן שחותמים על הסכמים ולא מכבדים אותם - משני הצדדים", הדגיש סיטרמן. "העובדים צריכים להבין שהם לא יהיו המערכת היחידה בתוך הנמל בעתיד".
 
סיטרמן הדגיש בדבריו את החשיבות שהוא רואה בתפקוד מיטבי של נמלי הים, וציין כי נמלי ישראל חשובים יותר משדות התעופה, מכבישים ורכבות "מכיוון שאין להם תחליף".

התעדוף שלהם הוא הגבוה ביותר", הוסיף סיטרמן", זו המסקנה שלי ואני איני אינטרסנט".
 
בסיום דבריו ציין סיטרמן כי הוא רואה חשיבות מיוחדת ביישום המלצות הוועדה ולשם כך מינה פרויקטור מיוחד, את ד"ר אריה סחיש, אשר עומד בראש צוות עבודה לצורך יישום המסקנות.
 
שוקי סגיס, מנכ"ל חברת נמל אשדוד, ציין בדבריו כי יש להיערך גם לקראת אפשרות הפוכה – כאשר באשדוד ייפלו טילים וחיפה תצטרך לקלוט את המטענים. "אין שוויון בתשתיות בין הנמלים", אמר סגיס.
 
עמוס עוזני, מנכ"ל חברת נמל חיפה, אמר לגבי תקופת המלחמה כי המחדל המרכזי היה ניהול המלחמה עצמה - אנחנו רק משקפים אותו". עוזני טען כי הוא מסכים עם המסקנה המרכזית של הוועדה כי בזמן חירום דרוש גוף קובע אחד. עוזני ציין בדבריו כי במהלך חודש יולי 2006 הנהלת נמל חיפה לא נזקקה כלל לצווי ריתוק וכי היתה נכונות של העובדים להגיע לעבודה מעל ומעבר למה שנדרש באותה תקופה בנמל. "נזקקנו לצווי ריתוק רק באוגוסט, כשהתברר לעובדים שבעקבות החלטת הממשלה אלה שישבו בבית קיבלו שכר גבוה יותר, כולל פרמיות, מאלה שהגיעו לעבודה בנמל שעבד אז באופן חלקי והיו תחת הפגזות".
 
עוזני הזכיר כי בתקופת המלחמה חברת הנמל הפסידה יותר מ-40 מיליון שקל - ולא פוצתה על כך מאף גורם ממשלתי. הוא אף התייחס בדבריו לרפורמה וטען כי ההישג הגדול שלה הוא התחרות בין העובדים בנמלים. לדבריו, כרגע אין תחרות של ממש בין הנמלים מכיוון שאין תעריפים שונים ואין די תשתיות.