"סחורה בהיקף מיליוני דולרים תקועה בנמלים ובמפעלים בגלל המצב הביטחוני"

כך טוען יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית. האיגוד והמפעלים עושים מאמץ להוצאת המשלוחים דרך נמלי חיפה ואשדוד כדי לעמוד בהתחייבויות ללקוחות. חלק ממפעלי הקיבוצים העבירו משלוחי יצוא דחופים להטסה


00:00 ,27.07.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

כך טוען יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית. האיגוד והמפעלים עושים מאמץ להוצאת המשלוחים דרך נמלי חיפה ואשדוד כדי לעמוד בהתחייבויות ללקוחות. חלק ממפעלי הקיבוצים העבירו משלוחי יצוא דחופים להטסה
 
מוצרים בהיקף של מיליוני דולרים המיועדים ליצוא תקועים בנמלים ובמפעלים בגלל המצב הביטחוני, כך אומר יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית, יונתן מלמד. לדבריו, האיגוד והמפעלים עושים מאמץ להוצאת המשלוחים דרך נמלי חיפה ואשדוד כדי לעמוד בהתחייבויות ללקוחות. בחלק מהמקרים הפנו מפעלים בלית ברירה משלוחי יצוא דחופים להטסה, תוך הגדלה משמעותית של העלויות. לדבריו, גם אספקת חומרי הגלם למפעלים נפגעת ואם היא תימשך היא עלולה לפגוע ביכולת הייצור.
 
מלמד אמר שלמרות המשך ירי הרקטות, הרוב המכריע של 45 מפעלי הקיבוצים בצפון הארץ חזר לעבודה. חלק מהמפעלים מפעילים את קווי היצור במתכונת חירום בהיקף מינימלי לצורך טיפול בהזמנות הדחופות וחלקם עברו לשלוש משמרות כדי שמספר העובדים השוהים במפעל בכל זמן נתון יהיה קטן, על פי דרישות גורמי הביטחון.
 
יו"ר איגוד התעשייה הקיבוצית הדגיש שלאיגוד אין תלונה לאיש. "הקיבוצים הם הראשונים להבין את המצב ולהשתתף במאמץ הלאומי ואנו יודעים שמשרדי הממשלה וכל הגורמים עושים כל שביכולתם כדי לסייע ליצואנים. יחד עם זאת, חשוב שכולם ידעו את הנזקים שנגרמים לצורך תשלום הפיצויים לנפגעים. עד היום לא שולמו לחלק מהמפעלים הפיצויים בגין השביתה בנמלים וזהו בהחלט נושא שאינו תקין ויש להסדירו".
 
מלמד אמר שהמצב הנוכחי יגרום לפגיעה בתזרים המזומנים של חלק גדול מהמפעלים, כמו גם בכלל החברות במשק. "אנו מקווים שהלחימה בצפון לא תשמש 'תרוץ' למי שחייבים כספים למפעלים לעכב תשלומים ובכך הם יגרמו להחרפת הבעיה".
 
האיגוד פתח קו חירום למפעלי הקיבוצים שנמצאים במצוקה בעקבות המצב הביטחוני במספר הטלפון של עמוס שלו, מנהל המחלקה ליצוא: 052-2360570
 
למרות הקשיים הרבים התגייסו חלק ממפעלי הקיבוצים כדי לסייע לתושבי הצפון ובעיקר לבני המשפחות של העובדים השכירים. כך למשל, מפעל פלסן בסאסא שלח לאוהלו שבעמק הירדן בני משפחות של עובדים שכירים וגולן פלסטיק מארח בקיבוץ שער הגולן משפחות של עובדים מטבריה וישובים אחרים הנמצאים בטווח הרקטות.