נתבי נמל אשדוד מנעו כניסתה של האניה Carmel Ecofresh למשך 15 שעות

איגוד קציני הים: האניה בבעלות חלקית ובשליטה מלאה של אגרקסקו ולכן חייבת בציוות האניה בישראלים ; אגרקסקו: אנחנו עובדים שקוף לגמרי. שמינהל הספנות יבדוק את המסמכים ושישפוט ; יורם הופמן, מנכ"ל א.מ.א: מדובר באנרכיה מוחלטת


00:00 ,24.12.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
איגוד קציני הים: האניה בבעלות חלקית ובשליטה מלאה של אגרקסקו ולכן חייבת בציוות האניה בישראלים ; אגרקסקו: אנחנו עובדים שקוף לגמרי. שמינהל הספנות יבדוק את המסמכים ושישפוט ; יורם הופמן, מנכ"ל א.מ.א: מדובר באנרכיה מוחלטת

ביום שני בערב עשתה האניה Carmel Ecofresh, שנחכרה על ידי חברת אגרקסקו ומתופעלת על ידי סוכנויות ים מאוגדות א.מ.א, את דרכה לנמל אשדוד. בשל מחלוקת בין מינהל הספנות ואיגוד קציני הים לבין אגרקסקו סביב שאלת הלאום של אנשי צוות האניה, מנעו נתבי הנמל את כניסתה של האניה לנמל, למשך 15 שעות.

אתמול, בסמוך לשעה 09:00 בבוקר הותרה כניסתה של האניה אל תוך הנמל, בעקבות התערבותו של מנכ"ל משרד התחבורה בענין. מר בן ציון סלמן התערב לאחר שקיבל הבטחה מאגרקסקו שתוך שבועיים ימים תשיב אגרקסקו לדרישת משרד התחבורה להצגת נתונים לגבי האניה והחכירה.

מר יורם הופמן, מנכ"ל חברת א.מ.א אמר בתגובה ראשונית על עצירת האניה בידי הנתבים: "מדובר באנרכיה מוחלטת. בהוראת איגוד קציני הים, לקחו נתבי הנמל את החוק לידיים ועצרו אנית קרורהמיועדת ליצוא תוצרת חקלאית ומכולות למשך 15 שעות, עם כל ההשלכות החמורות שיש לצעד זה. שרשות הנמלים תתבע את העובדים שלה על כך שהם עושים ככל העולה על רוחם".

מינהל הספנות, מגובה באיגוד קציני הים, דרשו כי חברת אגרקסקו יציגו מסמכים שיצביעו על הסכם החכירה והבעלות על האניות. לשיטתם, על פי חוקי הספנות הנהוגים במדינת ישראל, הרי שאניה שהיא בבעלות של למעלה מ- 50% של אדם או תאגיד ישראלי, או שהיא מצוייה בשליטה מלאה של אדם או תאגיד ישראלי מחוייבת לציוות ישראלי. יורם הופמן סותר את הנחות היסוד וטוען שמדובר בחוסר דיוק, בלשון המעטה, שכן האניות חכורות ב- Time Charter ונמצאות בבעלות זרה מלאה, בנגוד ל-Carmel Exotic ול-Carmel Topaz הנמצאות בשליטת האחים עופר - ולכן, "מה בין זה לבין העסקת צוותים ישראלים".

אבי לוי, יו"ר איגוד קציני הים, אומר כי כבר למעלה משנה וחצי אגרקסקו נדרשת להציג מסמכים סטנדרטיים המציינים את הסכם החכירה והבעלות על האניה. מחברת אגרקסקו ציינו כי המסמכים כבר נמסרו לבדיקתם של אנשי מינהל הספנות.

לטענתו של לוי, במפגשים שקיימו עם שלמה תירוש, מנכ"ל אגרקסקו, ועם נציגיו, במהלך השנתיים האחרונות, אישרו באזניו כי אכן אגרקסקו הם בעלי האניה אך לא צויין באיזה חלק בבעלות הם מחזיקים. הם גם טענו שלאחר פרק זמן מסויים תועבר הבעלות על האניה לרשותם. לטענתו, אנשי אגרקסקו ציינו את דמי החכירה היומיים הגבוהים שהם משלמים על האניה, ולכן מדבריהם ניתן להסיק כי בתוך דמי החכירה הגבוהים מגולמים גם החזרי ההלוואה לצורך רכישת הבעלות.

"מדובר על 2 אניות יחידות במינן בעולם, המאפשרות הובלה של מטענים מאד מסויימים. כל הליך הבניה היה בפיקוח ובמעקב של אנשים מטעם אגרקסקו שנישלחו למספנות לצורך כך. חברה שמפקחת על בניית האניה במספנות בספרד, חוכרת אותה ורוכשת חלק מהבעלות עליה, הרי שזה מצביע בבירור על כוונה לרכוש אותה באופן מלא וזה מצדיק את טענותינו", הוסיף.

לוי מוסיף ואומר כי כבר עם הגעתה של האניה בפעם הראשונה, ב- 4 בחודש, ביקשו לעכב אותה. בעקבות כך התקיים דיון בנוכחות מנכ"ל משרד התחבורה, בן ציון סלמן, וראש מינהל הספנות, אריה רונה. בדיון הציגו השניים את העמדה שלפיה תתבצע פניה רשמית אל אגרקסקו להצגת מסמכים. לדבריו, בדיון הוקצבו לאגרקסקו שבועיים ימים להשיב על הניירת, ועד יום ב' השבוע זה לא נעשה.

אבי לוי: "לדעתי, יש כאן נסיון להסתיר ולערפל את המידע שברשותם. הרי אף אחד לא פונה לעו"ד כאשר הוא נדרש להציג ניירת. יש להם אפשרות פשוטה לבוא ולהציג בפני מינהל הספנות את הניירת ובכך לאפשר למינהל הספנות לאכוף את החוק".

עוד מסר יו"ר איגוד קציני הים כי בפגישה שהתקיימה לפני חצי שנה עם מנכ"ל אגרקסקו, נאמר להם כי בעסקה מעורבת חברת ניהול גרמנית ולכן הם מחוייבים לצוות את האניה בגרמנים. "הלכה למעשה, אנשי הצוות של האניה הם ממדינות חבר העמים וכלל לא גרמנים. האניות Carmel Topaz ו- Carmel Exotic החכורות גם כן על יד אגרקסקו, מעסיקות רבי חובלים וצ'יף אנג'ינירס ישראלים. לעומת זאת, באניה Ecofresh מועסקים רב חובל וקצין מכונה ראשי מחבר העמים"

על שאלתנו מדוע החליט איגוד קציני הים לקחת את סמכות האכיפה לידיו ולעצור את כניסתה של האניה לנמל, השיב לוי : "החלטנו לעשות הכל כדי שאגרקסקו יציגו את הניירת שהם צריכים ושהם עוסקים עכשיו בלהסוות. אסור שייווצר כאן תקדים. לא יעלה על הדעת שחברה ישראלית תחכור אניה ל- 15 עד 20 שנה ויעסיקו בה זרים. אם נקבל את התיזה הזו, אז כל הספנות הישראלית תיעלם".

לדבריו, כבר היה תקדים בעניין זה בבג"ץ, בנושא האחים יוחננוף שחכרו את האניה "כימיקל אנטרפרייז". לוי מציין שגדות עתרו לבג"ץ, באמצעות עו"ד סלע, כנגד הצורך בציוות ישראלי והשופטת טרנר דחתה את העתירה.

בתגובה להאשמות של אבי לוי, הגיב מר יעקב לובינסקי, מנהל התובלה והלוגיסטיקה באגרקסקו : "אנו מסרנו את כל המסמכים והעובדות למינהל הספנות במשרד התחבורה. אנחנו עובדים שקוף לגמרי ואין פה שום משחקים. מבחינתנו אין שום בעיה וזה שאיגוד קציני הים חושב אחרת – זה לא נכון. שמינהל הספנות יבדוק את המסמכים ושישפוט. אנחנו משתדלים להתרכז בעבודה, כי זה מה שחשוב".

אריה רונה, ראש מינהל הספנות, אמר כי עתה יש ארכה של שבועיים לבדוק את המסמכים בכדי להבטיח שלא עוברים על החוק. "קודם אנחנו בודקים מסמכים ואח"כ פועלים. אנחנו פועלים בעצת יועצים משפטיים וכפופים לפרקליטות המדינה".