נשיא לשכות המסחר: הרפורמה בנמלים יוצאת לדרך עם תוספת עלויות כבדה ומגבלות רבות

"קשה לדבר על הרפורמה בנמלים בהתלהבות יתרה. צריך להשתדל להעריך אותה על פי השאלה של מידת תרומתה לכלכלת ישראל, מול המחיר אותו נתבעה המדינה לשלם לארגוני העובדים בגין רפורמה זו"


00:00 ,04.04.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

"קשה לדבר על הרפורמה בנמלים בהתלהבות יתרה. צריך להשתדל להעריך אותה על פי השאלה של מידת תרומתה לכלכלת ישראל, מול המחיר אותו נתבעה המדינה לשלם לארגוני העובדים בגין רפורמה זו". כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בכנס המי"ל שעסק בנושא הרפורמה בנמלים.
 
לדבריו, בחשבון הסופי ובהתחשב בתנאים הפוליטיים והמשפטיים השוררים בישראל לא ניתן היה להגיע להסכם טוב יותר. אולם, אין להתעלם מכך שהרפורמה בנמלים יוצאת לדרך עם תוספת עלויות כבדה ומגבלות רבות.
 
אותן עלויות כוללות: מענק של 100 אלף ₪ לכל עובד; תוספת שכר של 10% ב- 2005; תוספות שכר של 2% מדי שנה החל מהשנה השישית לרפורמה; 5% תוספת שכר עם ההנפקה; שמירה על הסכמי עבודה, הסדרים ונהלים לתקופה של 7 שנים, כולל הסכמים שהיו חריגים עד היום; והחלת כל תנאי העבודה גם על עובדים חדשים.
 
"אפשר להסכים להבטחת זכויות הפנסיה אולם תוספות השכר המופרזות למשכורות הגבוהות אינו עניין ערכי אלא תוצאה של כוחנות ורפיסות מערכת החוק בישראל, אשר בעצם לימדה את עובדי הנמלים שהם רשאים להפר צווים של בית המשפט.
 
לין הוסיף כי "בעוד שביה"ד לעבודה במהלך השנים 2004-2003 צעד בכיוון של יצירת איזונים בין זכות השביתה לבין הזכויות של הציבור הרחב והגביל מאד את זכות השביתה, מערכת אכיפת החוק לא השכילה להתמודד מול לפחות 4 אירועים של הפרות בוטות של החלטות ביה"ד הארצי לעבודה".
 
נשיא לשכות המסחר סיכם באומרו כי המבחן האמיתי של הרפורמה הוא מבחן המציאות והשאלה המרכזית היא האם תתפתח תחרות אמיתית בין הנמלים.