נשיא איגוד לשכות המסחר לשר התחבורה: יש לשנות את שיטת החיוב באגרת הרציף

אוריאל לין מציע לשנות את שיטת החיוב מחיוב לפי ערך הטובין לחיוב לפי נפח ומשקל. טוען כי מטרת ההצעה לגבש שיטת חיוב שתחסל את האפליה המובנית שבין היצוא ליבוא


00:00 ,09.10.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

אוריאל לין מציע לשנות את שיטת החיוב מחיוב לפי ערך הטובין לחיוב לפי נפח ומשקל. טוען כי מטרת ההצעה לגבש שיטת חיוב שתחסל את האפליה המובנית שבין היצוא ליבוא
 
"יש לשנות את שיטת החיוב באגרת הרציף בנמלים ובנוסף יש לשנות את האפליה הבלתי חוקית שבגביית אגרות רציף בין יצוא טובין ליבוא טובין". כך עולה מפנייה ששיגר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אל שאול מופז, שר התחבורה.
 
לין מציע לשר התחבורה להקים ועדה שתמליץ על שיטה חדשה לחיוב אגרת הרציף. הצעת האיגוד היא שהחיוב יהיה לפי נפח ומשקל הטובין ולא, כפי שנהוג היום, על פי ערך הטובין. "שיטה זו מקובלת בארצות רבות בעולם", ציין והוסיף כי, "אין בכוונת ההצעה לפגוע בהכנסות הנמלים. יעודה לגבש שיטת חיוב שתהלום את היקף השירות, ותחסל את האפליה המובנית שבין היצוא ליבוא".
 
לדבריו, חישוב על פי ערך ולא על פי משקל או נפח מנוגד באופן מובהק להסכם ה-GATT(הסכם על ההיטלים והתעריפים מטעם ארגון הסחר העולמי) עליו ישראל חתומה, המחייב אותה, בין היתר, להקטין החסמים על יבוא ויצוא באמצעות היטלים.
 
כיום, אגרת הרציף מחושבת בגובה של 1.02% מערך הטובין המיובאים, ו-0.2% מערך הטובין המיוצאים. כך, עבור מטען קטן בעל ערך רב (למשל יהלומים) תשולם אגרה גבוהה במיוחד, בעוד שעבור מטען כבד וגדול הנזקק לשירותי נמל רבים, אך ערכו נמוך יחסית, תשולם אגרה נמוכה יותר.
 
בהתייחסו להבדל בגובה ההיטל בין יצואן לבין יבואן, ציין לין כי זוהי אפליה לא שוויונית בעליל הגורמת לייקור עלויות היבוא ללא הצדק. "המדיניות הכלכלית של השנים האחרונות חותרת ליצירת משק חופשי, תחרותי וללא אפליה בין הענפים העסקיים השונים. כל מדיניות אחרת היא פסולה ופוגעת בתקינותה של הפעילות הכלכלית השוטפת".