נציבות השוק המשותף אישרה את המסמכים (ה-White Paper) בנושאי קוי הספנות שבקונפרנסים

בהודעה לעתונות שפרסמה נציבות השוק המשותף נמסר כי אישרה ביום ד' בצהרים ה-13 באוקטובר 2004, את המסמכים שדנו בנושא קוי הספנות שבקונפרנסים והמליצו להגביר את התחרות בשוק ההובלה הימית, לטובת הכלכלה האירופאית בכלל והחברות המיצאות בפרט.


00:00 ,14.10.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
בהודעה לעתונות שפרסמה נציבות השוק המשותף נמסר כי אישרה ביום ד' בצהרים ה-13 באוקטובר 2004, את המסמכים שדנו בנושא קוי הספנות שבקונפרנסים והמליצו להגביר את התחרות בשוק ההובלה הימית, לטובת הכלכלה האירופאית בכלל והחברות המיצאות בפרט.

המסכמכים ביטלו למעשה את כל הפטורים מתחרות שהיו בפועל, ואשר חברות הספנות נהנו מהם למעלה מ-20 שנה. הפטורים הנ"ל איפשרו לחברות הספנות לקבוע מחירים בהובלה הימית בין החברות בשוק האירופאי, במזרח הרחוק, בארצות הברית ובין אירופה לשאר האזורים.

בהודעה נמסר עוד כי גופים בעלי ענין בנושא יכולים להגיש הערות בנושא ולהציע אלטרנטיבות לפני ה-15 בדצמבר.

מר Mario Monti, מנציבות השוק לנושאי הגבלים עסקיים" אמר כי חברות הספנות נהנו במשך תקופה ארוכה משורה ארוכה של פטורים, אשר לדעתו ולדעת אחרים היו מוצדקים לעיתים בתקופתם, אבל נכון לעכשו יש לבחנם מחדש לטובת השוק התעשייתי באירופה בכללו והחברות המייצאות בפרט.

עוד אמר Monti כי הוא מעודד מחברות הספנות עצמן אשר הציגו גישה קונסטרוקטיבית וקרא להן לחשוב על צורות אחרות של שיתופי פעולה אשר יועילו לאינטרסים שלהן ושל היצרנים האירופאים ולקוחות אחרים.

עוד מצוין בהודעה כי חברות הספנות התארגנו בקוי קונפרנס והגיעו להסכמים על מחירי הובלה אחידים במטרה שיוכלו לעבוד לפי לוחות זמנים קבועים ובטוחים להם ולמשלחי המטענים ולקוחות אחרים.

במשך תקופה ארוכה נהנו חברות הספנות מהפריבילגיה הזו, אשר קיבלה לעתים תוקף משפטי וחוקי כדי להגיע ליציבות במחירי הובלה. בכל מקרה החסינות שלה זכו חברות הספנות היתה נושא לשינויים במשך הזמן .OECD - Organisation for  גם מצד ה- Economic Co-operation and Developmen
מסמכי ה- White Paperהינם רק שלב שני בתהליך ויגיעו לסיום עם הגשת הצעות לחקיקה בנושא זה בשנת 2005. בשלב זה המסמכים בוחנים את האפשרות לאשר את החוקים, לדחות אותם, לשנותם ובעיקר האם להחליפם במגבלות אחרות ובכלים אחרים, כמו למשל, במערכת של קוי פעולה מנחים אחרים לשיתופי פעולה.
נציבות השוק כבר ניהלו מו"מ עם חברות השוק המשותף, באשר הן אלה אשר יכולות לאשר או לדחות את ההצעות.

לאורך כל הזמן מציינים בנציבות השוק כי לא שוכחים לרגע כי הספנות הינה תעשיה עולמית שיש לה חשיבות מיוחדת לסחר העולמי בהיותה המובילה של 75% מנפח היבוא והיצוא העולמי.

עוד מציינים בהודעה כי יש לקבל את המסמכים בהקשר לאמנה של ה-Lisbon European Council משנת 2000, אשר קראה לנציבות השוק להגביר את הליברליזציה בנושאי גז, חשמל, שרותי דואר ותעבורה וכן יש לקחת בחשבון את ההשפעה של מזכירות ה-OECD אשר ממליצה להסיר את כל מגבלות והפטורים לגבי קביעת מחירים.

ניתן לעיין במסמכי ה-White Paper ב:http://europa.eu.int/comm/competition/index_en.html