נמשך העימות הפומבי בין העתונאי גדעון רייכר לבין הנתבים בנמלים

נמשך העימות הפומבי בין העיתונאי גדעון רייכר מהעתון "מעריב" לבין יו"ר ועד נתבי נמל אשדוד, רב החובל מוריס מור. בשבוע שעבר פירסם גדעון רייכר במדורו בעתון "מעריב" כתבה תחת הכותרת "תגובה להתרגזות חדשה", בה חזר רייכר על תפישותיו לגבי אופיים והתנהלותם של עובדי ה


00:00 ,21.12.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
נמשך העימות הפומבי בין העיתונאי גדעון רייכר מהעתון "מעריב" לבין יו"ר ועד נתבי נמל אשדוד, רב החובל מוריס מור. בשבוע שעבר פירסם גדעון רייכר במדורו בעתון "מעריב" כתבה תחת הכותרת "תגובה להתרגזות חדשה", בה חזר רייכר על תפישותיו לגבי אופיים והתנהלותם של עובדי הנמלים בכלל והנתבים בפרט.
 
מר מוריס מור לא נותר אדיש לפרסום ושיגר בסוף השבוע מכתב נוסף אל מערכות העתונים השונות ובו הגיב בזעם על הכתוב. "אתייחס לקביעותיך הראויות להתיחסות מהן נובע שתחקיר עיתונאי בסיסי לא נעשה לפני פרסומן", כתב מוריס מור.

בכתבתו של מר רייכר נכתב כי, עפ"י טיעונו של מוריס מור הרי שחישוב שכרו של הנתב היא מורכבת ומסובכת. על כן, הישווה מר רייכר את עבודת הנתבים לעבודתה של אחות בבית חולים אשר מופקדת על חייהם של החולים ומתאמצת עד מאוד בעבודתה, אך מרוויחה עשירית מהנתבים בנמל, וזאת לאחר שהשקיעה בלימודים באוניברסיטה רבבות שקלים במשך ארבע שנות לימוד.
 
בתגובה, רב חובל מור מציין כי ההשוואה בין עבודת הנתב, קברניט הים, שכרו והכשרתו לאחות בבית החולים שכבודה במקומה מונח, פאטתית, לדבריו. "מדוע אינך משווה את שכרה, עבודתה והכשרתה גם לקברניט האויר באל-על האחראי לחייהם של 300 נוסעיו? שהרי לקברניט הים יש רשיון בין השאר גם להשיט אניית נוסעים ענקית עם 800 נוסעים ואנשי צוות", כתב.
 
בתגובה לקיבעתו של רייכר כי רבי החובלים והנתבים מחזיקים את המדינה בגרונה ואינם מאפשרים תחרות חופשית, כותב מוריס מור כי זה גובל בהכפשה, מאחר ואין הנתבים חוששים מהפרטה ותחרות חופשית. לדבריו, שכרם של הנתבים יעלה במאות מונים באם יופרטו שירותי הניתוב מהסיבה שהחברה לניתוב שתוקם תהא מן הסתם בבעלות הנתבים עצמים כפי שנהוג בעולם המערבי.
 
מר רייכר כתב : "אין מדובר בהובלת הקווין אליזבט, מהנדס ואף מורה מקדישים יותר שנות לימוד מאשר רב חובל שצריך לסייר בסירה בנמל" ועל כך הגיב רב חובל מור כי יש בכך בסיס ועילה לתביעה על הוצאת דיבה, שכן, ה- "הקווין אליזבט 2" הובלה ברוב הדר לפני כעשור לתוך נמל אשדוד תחת הנחיותיו של אחד הנתבים.
 
"הנתב", כתב מוריס מור, "אינו מסייר בסירה להנאתו בנמל. הנתב יוצא עם סירה המכונה "pilot boat" (12מ') הנהוגה בידי סיראי ומלח, אל הים הפתוח לאניה מכל סוג הממתינה כשני ק"מ מחוץ לנמל. בכל זמן ובכל מצב של מזג אויר (רוח וגלים). הסירה נצמדת לדופן האניה הגדולה והנתב מזנק ומטפס על סולם חבלים אנכי המגיע לעיתים לגובה עשרה מטרים. הנתב מגיע לגשר הפיקוד ולמעשה הופך להיות מפקדה של האניה, מתמרנה לתוך הנמל עד קשירתה הסופית לרציף".
 
בהתייחסו לטענתו של מר רייכר שלפיה " רב-חובל אינו חייב לסיים אקדמיה ואני מכיר רב-חובל עתיר ניסיון נטול תעודת בגרות" ציין רב חובל מור כי דרישות ההכשרה הלימודית מרב חובל ישראלי זהות לדרישות מרב החובל האנגלי. "אני מציע שלא תזלזל במסלול הכשרתו של רב חובל ישראלי".
 
את תגובתו סיים רב חובל מור בציינו כי מעטים מחבריו הפצירו בו שלא להגיב לכתבתו של רייכר. "כשהכלבים נובחים, השיירה עוברת, הם טוענים, אך מרבית הנתבים בעד להלחם בתופעה המתמשכת של פרסומים כוזבים ולכן החלטנו להגיב".
 
"הבמה העומדת לרשותך היא ענקית. כתבתך במעריב מתונססת על מסך האינטרנט במשך שבוע שלם בכל בית בישראל, יש לך תכניות רדיו וטלויזיה. אתה יכול להשתלח כאוות נפשך בציבור רבי החובלים הנתבים ולהפיץ כזבים על עבודתם, שכרם והכשרתם ואף הינך משולם על כך גם ע"י הציבור, אך תגובתי הקטנה באינטרנט לכתבתך במעריב, באופן תמוה לא פורסמה. האם עיתונאי מכובד כמוך המבקר את מי ומתי שיחפוץ מתקשה לקבל ביקורת? האם הנך חושש שמידע אמין ונכון ממקור ראשון הסותר את אמירותיך יופץ לציבור?", סיכם מוריס מור.
 
"הנך שוב נדרש מר רייכר, לחזור בך מדבריך ופרסומיך אודות עבודתינו, שכרינו והכשרתנו שהנך מציגם באופן מעוות ובכך הינך מסית נגדנו ופוגע בשמנו הטוב. אין זו בושה להודות בטעות".