תרגיל מלא לטיפול בזיהום ים בשמן הסתיים בהצלחה

התרגיל כלל תסריט של פיצוץ בחדר מכונות של אוניית המכולות הנמצאת במרחק של 10 ק"מ מפתח נמל אשדוד, הצפת חדר המכונות, היעדרות אנשי צוות וסכנת טביעה לאוניה


00:00 ,19.09.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

התרגיל כלל תסריט של פיצוץ בחדר מכונות של אוניית המכולות הנמצאת במרחק של 10 ק"מ מפתח נמל אשדוד, הצפת חדר המכונות, היעדרות אנשי צוות וסכנת טביעה לאוניה
 
תרגיל מקיף לזיהום ים בשמן התקיים באמצע שבוע שעבר באזור נמל אשדוד. התרגיל בוצע במסגרת התכנית הלאומית למוכנות ותגובה לאירועי זיהום ים בשמן (תלמ"ת) אשר אושרה בממשלה במאי 2008.
 
במהלך התרגיל נבחן שיתוף הפעולה בין המשרד להגנת הסביבה ורשות מינהל הספנות לבין גופים באזור הדרום, שיש להם יש תכנית מקומית לטיפול באירועי זיהום ים בשמן: נמל אשדוד, חיל הים, חברת החשמל, עיריית אשדוד, ובסיס פלמחים.
 
התרגיל כלל תסריט של פיצוץ בחדר מכונות של אוניית המכולות הנמצאת במרחק של 10 ק"מ מפתח נמל אשדוד, הצפת חדר המכונות, היעדרות אנשי צוות וסכנת טביעה לאוניה.
 
חדר המצב נפתח בחיפה באיוש משרדי תחבורה והגנת הסביבה. חדר המצב פעל והפעיל כוחות להצלה והנצלה. באזור התבצע סיור אווירי על מנת לעקוב אחר התפשטות הזיהום, וכן תורגלה הפעלת אמצעי ריסוס להדברת הכתם. בעלי התוכניות המפעליות התארגנו באמצעות כוחות לטיפול בזיהום ים, על פי הנדרש בתוכניות החירום שלהם.
 
מערך נוסף של ספינות וציוד לטיפול בים פתוח הוזנק מאשקלון. אגף ים וחופים של המשרד להגנת הסביבה הפעיל את אמצעיו בכפוף לגודל האירוע וסוגו (TIER). הספינה "סביבה 1" שימשה כיחידת פיקוד קדמית על מנת להנחות ולנהל את הכוחות השונים הפועלים לטיפול בשמן בים.
 
ספינות סיוע יצאו לים לאחר העמסת הציוד, פרסו חוסם על מנת להשתלט על הזיהום, והורידו משאבת סקימר על מנת לשאוב שמן מהים. במקביל, הוקפה האונייה בחוסם ימי למניעת התפשטות נוספת של שמן.
 
מערך נוסף של אנשי אגף ים וחופים הגיע מאשקלון וסייע בטיפול האירוע. בחופים שבין תחנת הכוח ועד תל יבנה-ים, נערכו עיריית אשדוד, בסיס פלמחים ורשות הטבע והגנים לנחיתת הדלק, ואספו אותו למאגרים זמניים שהוכנו על החוף לפי הנחיית המשרד להגנת הסביבה. המועצה האזורית באר טוביה, עיריית ראשל"צ ובת ים נערכו לנחיתת כתמי שמן בחופים.
 
תרגול תרחישים של טיפול בזיהום ים משפר את יכולות המשרד להגנת הסביבה ושותפיו הרבים, ונותן תמונת מצב עדכנית למוכנות הלאומית לאירועי זיהום ים. יכולת זו משמעותית היום יותר מתמיד בעקבות האסון האקולוגי שהתרחש השנה במפרץ מקסיקו.