תורכיה תשיק קו ספנות עוקף סוריה לאלכסנדריה

הקו החדש לאור ביטול הסכם הסחר החופשי בין המדינות עליו הודיעה סוריה ומציאת חלופה למעבר סחורות יבשתיות. הכתבה המלאה תתפרסם במגזין ינואר של PORT2PORT


00:00 ,03.01.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

 תורכיה הודיעה רשמית כי החלה בהכנות לפתיחת קו ספנות בין נמל מרסין לנמל אלכסנדריה שלחוף הים התיכון במצרים.

פתיחת הקו החדש תהווה נתיב חלופי להובלה יבשתית של סחורות דרך סוריה. הצורך במציאת חלופה באה לאור הידרדרות היחסים בין תורכיה לסוריה על רקע דרך הטיפול של המשטרי הסורי במפגינים בשנה האחרונה.

שר הכלכלה התורכי ט'פר ג'גאליאן מסר כי קו הספנות החדש יופעל החל ממחצית החודש הנוכחי ובהמשך יוארך גם לנמל עקבה בירדן. הוא הוסיף שארצו פועלת למציאת נתיבים חלופיים לתנועת משאיות דרך סוריה, וכי הקו בין מרסין לאלכסנדריה נמנה על אותן חלופות.

במקביל סיכמה תורכיה עם עיראק על מעבר משאיות בשטחה. ג'גאליאן הבהיר שהצעד ננקט לאחר שתורכיה הטילה על סוריה שרשרת של סנקציות, המשתלבות בסנקציות אותן הטילו מדינות ערב על המשטר בדמשק, בתגובה על המשך הרג האזרחים במדינה.

השר התורכי הוסיף כי סוריה הטילה בתגובה מסים בגובה 1,000 דולר על כל משאית תורכית החוצה את אדמתה, בניגוד להסכם הסחר החופשי בין שתי המדינות, המעניק פטור מלא למשאיות החוצות זו את גבולה של זו. על ביטול הפטור הודיעה סוריה לא מכבר. להערכתו ג'גאליאן, ביטול הסכם הסחר החופשי עם תורכיה יביא לכלכלה הסורית להפסד בשיעור של 100 מיליון דולר.