אבן דרך בפתיחת ענף הנמלים לתחרות. שלוש חברות הפעלה בינלאומיות מהמובילות בתחום, הגישו היום את הצעותיהן במכרזים להפעלת הנמלים החדשים באשדוד ובחיפה - שתי הצעות הוגשו להפעלת נמל הדרום באשדוד והצעה אחת להפעלת נמל המפרץ בחיפה, כך נמסר היום מחברת נמלי ישראל.
כאמור, מההצעות שהוגשו היום ניתן ללמוד כי על הפעלת נמל הדרום מתמודדות שתי חברות. הראשונה, חברת TIL מהולנד שבבעלות ענקית הספנות MSC והשניה, קבוצת EUROGATE הגרמנית - מפעילת מסופי מכולות מהמובילות באירופה.
על הפעלת נמל המפרץ בחיפה מתמודדת קבוצת .SIPG- Shanghai International Port (Group) Co מסין - מהמובילות באזור המזרח הרחוק בתחום הפעלת מסופי מכולות, ומפעילת מסופי מכולות בנמל הגדול בעולם, נמל שנגחאי.
ההצעות שהוגשו ע"י המתמודדות ושבדיקתן תחל היום, כוללות הצעה כספית והצעה טכנית-עסקית שבמסגרתה המתמודדים נדרשו להציג תכנית הקמת התשתית העליונה, תכנית תפעולית ועסקית ושיטות תפעול בראייה סביבתית (נמל ירוק).
עוד עולה כי הרכיב עליו מתמודדות החברות הינו המחיר הקבוע שישולם לחברת נמלי ישראל בעד כל מכולה שתשונע על ידם בנמל. תקופת ההפעלה היא לכ-25 שנה.
שר התחבורה, ישראל כ"ץ ציין: ״היום זה יום היסטורי למדינת ישראל. שלוש חברות בינלאומיות הודיעו כי הן מעוניינות להשקיע מיליארדים בישראל והגישו את הצעותיהן במכרז. היום זה כבר ברור- שני נמלים חדשים קמים בישראל. הרפורמה יצאה לדרך והיא בלתי הפיכה. אני מברך על הבעת האמון של החברות הבינלאומיות שהחליטו להגיע לישראל, להפעיל את הנמלים החדשים ולהפוך את ישראל למרכז תובלה בינלאומי. הרפורמה בנמלים תביא לתחרות, תייצר אלפי מקומות עבודה חדשים ותביא להורדת יוקר המחיה״.
שלמה ברימן, מנכ"ל חברת נמלי ישראל: ״ חנ"י נחושה להעמיד למשק הישראלי שני נמלים חדשים שיופעלו בסטנדרטים בינלאומיים, יתנו מענה לצרכי המשק ויחוללו את התחרות החיונית בענף הנמלים, לשיפור השירות ולרווחת הציבור״.
נציין כי חברת נמל ישראל, שהיא הזרוע של המדינה לפיתוח נמלים, פועלת על פי מודל הנהוג במרבית הנמלים בעולם, לפיו חברת נמלי ישראל תקים את הנמלים החדשים באמצעות הקבלנים שזכו במכרזי ההקמה, בכלל זה הקמת שוברי גלים, רציפים, ועבודות חפירה ימית, ואילו המפעיל הבינלאומי שיבחר יידרש לתכנן, לממן ולהקים את השטח התפעולי, כולל השלמת מערכות תשתית שונות (Service Infrastructure) כגון: חשמל, מים, תקשורת וכן הקמת מבנים תפעוליים שונים ( Superstructure). כמו כן, אחראי המפעיל לרכש ולהתקנת הציוד התפעולי - מנופים, כלי רכב ייעודיים, מערכות ניהול ומידע וציוד אחר הנדרש להפעלת נמל.