רספ״ן: על נמלי ישראל להתחרות במטעני השטעון במזה״ת

רספ״ן: ״ניתן לומר שעתידה הכלכלי של מדינת ישראל תלוי בצורה רבה בפיתוח הנמלים, יצירת תנאים לתחרות בין המשתמשים בהם מבית ומבחוץ והגברת יעילותם״. פעילות מכולות השטעון בשנת 2022 היווה כ-6.5% מכמות המכולות המשונעות בנמלי ישראל


12:57 ,03.07.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

רשות הספנות והנמלים פרסמה לאחרונה את השנתון הסטטיסטי של נמלי ישראל עבור שנת 2022. על פי הנתונים, כ-83.5 מיליון טון שונעו בנמלי ישראל בשנת 2022 מתוכם כ-23  מיליון טון דלק ופחם, ושאר המטענים דרך הנמלים המסחריים חיפה, אשדוד, אילת ומספנות ישראל.

 

היקף סחר החוץ בסחורות של ישראל נאמד בשנת 2022 בכ-160 מיליארד דולר - 101 מיליארד דולר ביבוא ו-59 מיליארד דולר ביצוא.

 

רספ״ן מציין בדו״ח כי בין השנים 2012-2022 ישנו גידול ממוצע של 2% בסחר הימי העולמי כאשר בשנת 2023 הצפי לגידול בסחר בכ-1.8% ביחס לשנת 2022. רספ״ן מציין כי ״בכדי לנצל וליהנות מהגידול העולמי, על נמלי ישראל להתחרות גם על המטענים בשטעון במזרח הים התיכון. בכדי לבצע זאת יש צורך בפיתוח נמלי ישראל כשמדובר בעיקר בהשקעות בתשתיות.

 

״במידה והנמלים לא יותאמו למתן שירות לספנות בסטנדרטים בינ״ל מתקדמים, צפויה להיפגע רמת השירות ללקוחות הנמלים. זאת מאחר שיהיה קושי לאניות מתקדמות בגודלן ובטכנולוגית הפעלתן לפקוד את נמלי ישראל. כפועל יוצא המדינה תשורת ע״י אניות קטנות ובינוניות ובעיקר באופן של הזנה, דבר שיאריך מאוד את זמני ההובלה הימית ויעלה את העלויות למשק והתלות בנמלי שטעון אזוריים. עיקר התחרות עם המדינות השכנות הינה על מטעני השטעון במכולות״.

 

נציין כי היקף פעילות מכולות השטעון בשנת 2022 היווה כ-6.5% מכמות המכולות המשונעות בנמלי ישראל.

 

רספ״ן מתייחס בדו״ח לנמלים הפרטיים החדשים וכותב כי עם שדרוג התשתיות בתחום הצפי הוא שגם פעילות מכולות השטעון תגדל באופן משמעותי. ״בנוסף תתאפשר פקידתן של אניות גדולות וחדישות אשר אינן יכולות כיום לפקוד את ישראל בעומס מלא בשל מגבלות עומק בנמלים הקיימים. דבר זה יקטין את הצורך בשימוש באניות הזנה מנמלי Hub במזרח הים התיכון, יקצר את זמני שינוע המטענים, יקטין את התלות של ישראל בנמלים זרים ויחסוך בעלויות ההובלה הימית״.

 

רספ״ן ציין כך: ״ניתן לומר שעתידה הכלכלי של מדינת ישראל תלוי בצורה רבה בפיתוח הנמלים, יצירת תנאים לתחרות בין המשתמשים בהם מבית ומבחוץ והגברת יעילותם״.