קנדה דחתה פתיחת נמל חדש לחופי הים הארקטי

הנמל ב-Nanisivik, ששוכן על המעבר הצפון-מערבי, היה אמור להיפתח ב-2012, אולם הפתיחה נדחתה ל-2018, בין השאר בגלל הקושי לייבש שטחי ים


10:30 ,05.03.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

צבא קנדה דחה פעם נוספת את פתיחתו של נמל ארקטי חדש, ואנאליסטים רואים בעובדה זו סימן לכך שהממשלה אינה מסוגלת להכריז על שליטה באותם אזורים רחוקים אולם עשירים בתשתיות.

 

נמל המים העמוקים המתוכנן ב-Nanisivik, השוכנת כ-3,100 ק"מ צפונים לאוטאווה הבירה, הינו אחד מהמרכיבים העיקריים בגישתו של ראש הממשלה הקנדי סטפן הרפר – "תשתמש בזה, או תאבד את זה" לגבי הנתיב הארקטי.

 

במקור הכריזה הממשלה הקנדית שהנמל ייפתח לפעילות כבר ב-2012. באוגוסט 2013 נדחתה הפתיחה ל-2017 ועתה הוכרז שהנמל יהיה פעיל רק ב-2018. שר ההגנה של קנדה האשים את הדחיות בבעיות לייבש שטחי ים ליד העיר.

 

העיר Nanisivik שוכנת בכניסה לנתיב הצפון-מערבי, שיכול להפוך לקיצור דרך עבור חברות הספנות במסע שבין האוקיאנוס האטלנטי לפאסיפי, לאור ההתחממות הגלובלית, שפותחת נתיבי קרח שעד כה היו בלתי עבירים. במקור היתה התוכנית לבנות במקום משרד קבוע, אולם עתה מדובר אך ורק שהיא תשמש כתחנת עגינה ותדלוק במשך ארבעת חודשי הקיץ.

 

קנדה טוענת לשליטה על מעבר המים. נמל Nanisivik יכול לעזור לה להדגים נוכחות באזור. ארצות הברית חולקת על קביעתה של קנדה, באומרה שנתיב המים הצפון-מערבי שוכן במים בינלאומיים.